کتاب مبانی نظریه ی ادبی

Literary Theory
کد کتاب : 19428
مترجم :
شابک : 978-9647948791
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 288
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2000
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 7
زودترین زمان ارسال : 4 اردیبهشت

نظریه ادبی: مقدمات
Literary Theory
  • 40,000 تومان
  • تمام شد ، اما میاریمش 😏
  • انتشارات: علم علم
    نویسنده:
کد کتاب : 49703
مترجم :
شابک : 978-9642248971
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 290
سال انتشار شمسی : 1396
سال انتشار میلادی : 2000
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب مبانی نظریه ی ادبی اثر هانس برتنس

"مبانی نظریه ی ادبی" به قلم "هانس برتنس" یکی از پرفروش ترین کتاب های منتشر شده در این زمینه بوده و یک راهنمای ضروری برای توضیح پیچیدگی ها و موارد سردرگم کننده ی دنیای "مبانی نظریه ی ادبی" به حساب می آید. این اثر نخستین گام های اساسی برای درک نظریات ادبی را فراهم ساخته و با متنی که درک آن برای دانشجویان ادبیات و خوانندگان دانشگاهی آسان و قابل درک است، معرفی شگفت انگیزی از مطالب مربوط به این حوزه را انجام می دهد. "هانس برتنس" در "مبانی نظریه ی ادبی"، گستره ی وسیعی از موضوعات را از مارکسیسم و فمنیسم گرفته تا پست مدرنیسم و تاریخ گرایی نوین تحت بررسی قرار می دهد. زبان کتاب، ساده و سهل الوصول بوده و توضیحات آن واضح و شفاف است. مثال ها با موضوعاتی که تشریح شده مرتبط هستند و "هانس برتنس" جایی برای ابهام باقی نگذاشته است.
"هانس برتنس" در کتاب "مبانی نظریه ی ادبی" مسائلی در باب نقد علمی و نقد نو، ساختارگرایی و فرمالیسم ابتدایی، ساختارگرایی در فرانسه، پسامدرنیسم و عملکرد دریدا، فوکو، لاکان و فمینسم فرانسوی، ، نقد و نظریه ی پسااستعماری، ماتریالیسم فرهنگی، تاریخ گرایی نو و سکسوالیته ارائه می کند. این اثر مقدمه و معارفه ای هم بر نظریه ادبی و هم بر تاریخ آن محسوب می شود.
"مبانی نظریه ی ادبی" این امکان را برای خوانندگان فراهم می کند تا نظریات و مباحثه های موجود در این زمینه را با اطمینان به اصالت مطالب مورد مطالعه قرار دهند و موارد خواندنی بیشتری که در مطالعات جدید نیز به آن ها اضافه شده، در کنار مطالب پیشین دریافت کنند.

کتاب مبانی نظریه ی ادبی

هانس برتنس
هانس برتنس (1945) استاد ادبیات آمریکایی در دانشگاه اوترخت (هلند) و منتقد مشهور پسامدرنیسم، نویسنده "ادبیات آمریکایی"، "ایده پسامدرنیسم"، "نظریه ادبیات" و غیره است.
دسته بندی های کتاب مبانی نظریه ی ادبی
قسمت هایی از کتاب مبانی نظریه ی ادبی (لذت متن)
اگر بخواهیم تفکر انگلیسی و آمریکایی درباره ادبیات در قرن بیستم را بشناسیم، باید به سراغ یک شخصیت قرن نوزدهمی یعنی متیو آرنولد برویم. او معلمی انگلیسی، شاعر و استاد شعر در دانشگاه آکسفورد بود و نخست با شعر "ساحل دوور" به شهرت رسید، شعری غم بار که زمانی بسیار مشهور بود و تقریبا در همه گل چین ها نقل می شد. دیدگاه های آرنولد بر منزلت ادبیات بسیار افزود اما کاملا تازه و نو نبود. اندیشه اصلی و محوری این بود که ادبیات جدا از ویژگی های زیباشناختی و لذت بخش اش،آموختنی های دیگری نیز دارد. این نظر از دوران باستان مطرح بود و در طول قرون بارها و بارها مطرح شد. تامس جفرسن،که بعدها رئیس جمهور ایالات متحد شد، در نامه ای به سال ۱۷۷۱ می نویسد 《خواندن صحن ای شورانگیز و ماندگار از وظیفه متقابل پدر و فرزند در شاه لیر عملا بیش از تمامی کتاب های خشک اخلاق و الهیات که تا به حال نوشته شده بر ذهن دختران یا پسران ما تاثیر می گذارد.