کتاب مجموعه اشعار حسین منزوی

Hossein Monzavi Collected Poems
کد کتاب : 2190
شابک : 978-9642755097
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 1048
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2009
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 8
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب مجموعه اشعار حسین منزوی اثر حسین منزوی

مجموعه حاضر تلاشی جهت گردآوری آثار این شاعر بزرگ است.در آغاز مجموعه شعر حسین منزوی می خوانیم:«شعر تمام آن چیزی است که در زندگی ارزش به یاد سپردن دارد»
حسین منزوی چهره نامدار شعر فارسی در سال 1325 در زنجان متولد شد.پدر او نیزشاعر بود و به آذری شعر می سرود.منزوی ابتدا در رشته ادبیات فارسی وارد دانشگاه تهران شد اما آن را نیمه رها کرد و سراغ جامعه شناسی رفت و طولی نکشید که جامعه شناسی را نیز رها کرد و بعدها با گذراندن واحدهای باقی مانده کارشناسی این رشته را اخذ نمود.خود او در باره زندگی اش میگوید: «در زندگی آشفته وار من تقریبا هیج چیز در جای خود قرار نمی گیرد.»
حسین منزوی در سال 1350 اولین دفتر شعر خود ،حنجره زخمی تغزل را چاپ کرد و با این مجموعه عنوان بهترین شاعر جوان شعر فروغ را از آن خود کرد.منزوی سردرمدار غزل نئوکلاسیک است.غزل های او هم متاثر از غزل های سنتی است هم اشعار نیمایی.اشعار منزوی در کنار دیگر شعرای بزرگ معاصر مانند ابتهاج،منوچهر نیستانی و محمد علی بهمنی و دیگران در راستای دمیدن روحی تازه به قالب غزل بود که دوره ای از افول را در حال تجربه بود.
او در مقدمۀ کتاب از شوکران و شکر چنین می گوید: «هستند کسانی که می گویند در غزل هر چه حرف بوده، حافظ و سعدی و... زده اند و دیگر حرفی نمانده است. من می گویم که این طور نیست و خیلی حرف هاست که حافظ و سعدی نگفته اند؛ زیرا خیلی مسائل وجود دارد که حافظ و سعدی لمس نکرده اند.»
از مهمترین ریشه های افتراق غزل منزوی با دیگر شعرا میتوان به حماسه های عاشقانه اشاره کرد.جایی که ترکیب واژگان معاصر با واژگان کهن است که در همنشینی مثال زدنی زبان منزوی را منحصر بفرد کرده است.نمادپردازی در غزل،ترکیب سازی های بدیع و خلق واژگان نو همه در راستای همین زبان اتفاق افتاده اند.

کتاب مجموعه اشعار حسین منزوی

حسین منزوی
حسین منزوی (زادهٔ ۱ مهر ۱۳۲۵ – درگذشتهٔ ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۳) شاعر ایرانی بود. او که بیشتر به عنوان شاعری غزل سرا شناخته شده است، در سرودن شعر نیمایی و شعر سپید هم تبحر داشت. نقش منزوی، در زنده کردن غزل معاصر، چشمگیر ارزیابی شده است و حتی بعضی از منتقدان کار او را انقلابی در غزل امروز می دانند و آنرا با کاری که نیما در تحول شعر فارسی کرد، مقایسه کرده اند.وی در ترانه سرائی نیز توانا بود و آلبوم نسیما به خوانندگی افتخاری از سروده های اوست. بسیاری از غزل های او توسط خوانندگان مشهوری نظیر: کورو...
دسته بندی های کتاب مجموعه اشعار حسین منزوی
قسمت هایی از کتاب مجموعه اشعار حسین منزوی (لذت متن)
از زمزمــــه دلتنگیم، از همهمــه بیزاریم نه طاقت خاموشی، نه تاب سخن داریم آوار پریشانــی ست ، رو ســوی چـــه بگریزیم؟ هنگامه ی حیرانی ست، خود را به که بسپاریم؟ تشویش هزار ” آیا”، وسواس هزار “اما” کوریم و نمی بینیم ، ورنه همه بیماریم دوران شکوه بـــاغ از خاطرمان رفتــه ست امروز که صف در صف خشکیده و بی باریم دردا کــه هدر دادیم آن ذات گرامی را تیغیم و نمی بریم، ابریم و نمی باریم ما خویش ندانستیم بیداریمان از خواب گفتند کــه بیدارید؟ گفتیم کـه بیداریم من راه تــو را بسته، تـــو راه مرا بسته امید رهایی نیست وقتی همه دیواریم

ن و درد بودیم، من بودم و بازهم درد و احساس تلخی در اعماق من ریشه می کرد میان نیستان و آتش کسی شروه می خواند و تشباد هرم عطش را به صحرا می آورد هبوط غریبانه زائری دربه در بود در این کوچه پسکوچه باد مسموم شبگرد غزل های تنهایی ام کاش فهمیده بودند چرا واژه مرد هم قافیه مانده با درد و ای کاش گیراترین خاطرات بلوغم رها می شد از رخوت روح این خانه سرد سکوت است و تنهایی، اما نه... اما شگفتا کسی می زند بانگ در من که برگرد ای مرد!

دریا نبودم اما توفان سرشت من بود گرداب خویش گشتن در سرنوشت من بود چون موج در تاطم در ورطه زنده بودن هم سرنوشت من بود هم در سرشت من بود

لبت صریح ترین آیۀ شکوفایی است و چشم هایت شعر سیاه گویایی است» «مجنون بیابان ها افسانۀ مهجوری است لیلای من، اینک من! مجنون خیابان ها» «آخرین دیدار گفتم؟ عذر می خواهم عزیز! آخرین باری که دیدم غرق خون دیدم منت