کتاب شناخت کورش

Discovering Cyrus
جهانگشای ایرانی
کد کتاب : 22373
مترجم :
شابک : 978-9642132492
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 716
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2013
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 6
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب شناخت کورش اثر رضا ضرغامی

"شناخت کورش" یا "جهانگشای ایرانی" اثری است از "رضا ضرغامی" که در آن زندگانی این فرمانروای مشهور و محبوب هخامنشی را بر اساس اکثریت منابع مهمی که در این زمینه موجود است به رشته ی تحریر درآورده است. با وجود اینکه کتاب "شناخت کورش" بر اساس منابع به نگارش درآمده و یک پژوهش متقن تاریخی است، اما "رضا ضرغامی" آن را همچون یک اثر تدریسی که در آن شواهد مورد قیاس قرار می گیرند، ننوشته است. بلکه تلاش نموده تا زندگانی "جهانگشای ایرانی" را به شیوه ای داستان وار و روان روایت کند تا علاوه بر پژوهشگران و مورخان، خوانندگان علاقمند به ادبیات تاریخی و داستانی نیز از مطالعه ی این اثر لذت ببرند.
در ابتدای اثر، شخصیت ها در کنار تبارنمای خاندان هخامنشی، دیوکس و خانواده ی کورش کبیر معرفی شده اند و نقشه و پیش درآمدی از کتاب "شناخت کورش" به قلم "رضا ضرغامی" ارائه شده است. پس از آن ورود مادها و پارسیان به غرب ایران و رژه ی شاهنشناهی ها مورد بررسی قرار گرفته است. در ادامه به تولد کورش و اولین سال های زندگی وی، سقوط مادها و تحت فرمان درآمدن لیدی و ایونی، دین ایرانیان در زمان کورش، فتح شرق ایران، فتح بابل توسط ایرانیان، مواضع کورش در برابر یهودیان، رویکردهای شاهنشاهی در ایران، ایران در نگاه هنر و واقعیت، ارتش ایران در دوره ی باستان، کورش در میان خانواده اش، مرگ کورش و تاثیرات آن در آسیای مرکزی، شاهنشاهی بعد از او و میراث به جا مانده از کورش هخامنشی پرداخته شده است. این اثر همچنین از پیوست های ارزشمندی تشکیل شده که حجم قابل توجهی از مطالب کتاب را به خود اختصاص داده اند.

کتاب شناخت کورش

قسمت هایی از کتاب شناخت کورش (لذت متن)
شاهنشاهی ایران که کورش آن را بنیان نهاد با اعمال قهری بسیار خفیف ، مرزهای دوردست شاهنشاهی خود را به مدت حدود دویست سال حفظ کرد . ( ۱ ) این امر تا حدود زیادی مدیون سعه ی صدر فرهنگی و سیاست مدارای کورش بود که جانشینان اش نیز به درجات مختلف آن را دنبال کردند . در این سال ها خاور نزدیک از نهاد "صلح هخامنشی" ، بهره می برد . آرامش نسبی در این دوره ی ایران را از دوران فرمانروایی پادشاهی های پیشین ، و سیطره ی مقدونیان در دوره ی بعدی متمایز می کند. کمتر از یک قرن پیش از آنکه کورش بر تخت شاهی ایران تکیه زند ، بیشتر قلمروهای شرق دور در مقابل شاهنشاهی پر طمطراق آشور به زانو در آمده بود . پادشاهان این دولت نظامی ، بر این باور بودند که مأموریت شان ویران کردن و به بردگی کشیدن ملت های مختلف جهان است و لذا سه قرن سیطره ی آشوریان ( ۶۱۲ - ۹۱۱ ق م ) یکی از خونین ترین دوره های تاریخ و آکنده از کشتار های جمعی ، شکنجه و جابه جایی جمعیت است. البته برخورد خشن با مردمان بیگانه از سپیده دم تمدن امری متداول بوده است . ما که در دنیای به هم پیوسته ی امروز زندگی می کنیم ممکن است به آسانی بتوانیم بفهمیم که در نظر مردمان دوران باستان ، خارجی ها تا چه اندازه بیگانه محسوب می شده اند.