کتاب سیصد و شصت و پنج روز در صحبت قرآن

365 Days with Quran
کد کتاب : 23249
شابک : 978-9643724740
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 956
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2019
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 37
زودترین زمان ارسال : 4 اردیبهشت

معرفی کتاب سیصد و شصت و پنج روز در صحبت قرآن اثر حسین الهی قمشه ای

دکتر حسین الهی قمشه ای از ادیبان و شاعران توانمند ایران زمین است که سال ها در کسوت تدریس داخلی و بین المللی و کار ترجمه و تالیف کتاب کوشا بوده. وی این بار کتاب سیصد و شصت و پنج روز در صحبت قرآن را که چهارمین اثر از مجموعه کتاب های جوانان و فرهنگ جهانی است، از دریچه ی ادب و عرفان به مخاطب عرضه داشته است.

با تادیب سخن و استفاده از اشعار و حکایات شیرین ادبیات فارسی، قطعات گاه کوتاه و گاه طویل کلام آسمانی در کنار فرهنگ و ادب فارسی ارائه شده و این گفتار نغز سبب تمایز کتاب از تفسیرهای فقهی همچون کشاف یا مجمع البیان گشته است.

ادیب پا را از عرصه ی ادب پارسی هم فراتر نهاده و حتی از سخنان و روایات شاعران و بزرگان عالم غرب هم در روشن سازی مفهوم آیات کلام الله مجید بهره می گیرد. این توانمندی در عرضه ی زیبایی شناسانه و سرشار از اخلاق اثر، به مخاطب اجازه می دهد تا کتاب را از دیدگاه نویسنده که دیدگاه عرفان و ادب است ببیند و تنها نگرشی مذهبی و فقیهانه به کتاب آسمانی مسلمانان نداشته باشد.

الهی قمشه ای در این اثر ابتدا آیات و سوره ها را به صورت عربی آورده و سپس ترجمه ی انگلیسی آن را در کنارش جای داده است. در نهایت ترجمه ی فارسی به همراه توضیحات و نکات شیرین و بلیغ آیات عربی و ترجمه ی انگلیسی را تکمیل می کند. در کنار همه این ها واژه نامه ای خلاصه و مفید و فهرست بندی موضوعی نیز از ویژگی های مثبت اثر است.

کتاب سیصد و شصت و پنج روز در صحبت قرآن

حسین الهی قمشه ای
حسین محی‌الدین الهی قمشه‌ای زاده ۱۴ دی ۱۳۱۸ خورشیدی ، عارف، فیلسوف، حکیم، مدرس دانشگاه، مترجم، نویسنده، مفسر قرآن و سخنران در زمینه عرفان، ادبیات، هنر، و فلسفه است. وی در نقاشی و خوش‌نویسی نیز آثاری دارد، و به زبان‌های عربی، انگلیسی و فرانسوی مسلط است.وی تحصیلات ابتدایی، متوسطه و دانشگاهی را به ترتیب در دبستان دانش، دبیرستان مروی و دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران تا درجه دکتری به پایان برد و نیز تحصیلات حوزوی را نزد پدر و استادان دیگر دنبال کرد. پدر وی فیلسوف، ...
دسته بندی های کتاب سیصد و شصت و پنج روز در صحبت قرآن
قسمت هایی از کتاب سیصد و شصت و پنج روز در صحبت قرآن (لذت متن)
مقصود از ایمان تکیه کردن بر خوبی و زیبایی و دانایی مطلق است که خداست و می توان بر او تکیه کرد و در زیر سایه او پناه گرفت و به پشتوانه او با اقتدار تمام در مقابل هر جهل و ظلم و شرارت ایستاد ایمان به خدا همان مقام امن است که در آن آدمی را هیچ هراس و نگرانی از کسی نیست زیرا با قدرت مطلق پیوند و دوستی و آشنایی برقرار کرده است چنین کس می تواند بی هراس و تشویش در جهان عیش و عشرت کند و طبیعتأ دیگران را نیز به این مقام فرا خواند که با حق باشید و حق بگویید و حق بشنوید و حق را بجای آورید و در این راه شکیبایی و پایداری کنید زیرا پیروزی با شماست و نیز در این دوران کوتاه عمر با هم به مهربانی و خلق خوش و خدمت و مرحمت زندگی کنید این است معنی عیاری و زیرکی و رندی و هوشمندی در کلام حافظ و سعدی

«پاک و ناپاک یکسان نیست» (ای رسول ما) بگو هرگز پاک و ناپاک یکسان نیست هرچند که کثرت ناپاکی ها شما را به اعجاب آورد. پس ای صاحبان خرد از خدا بترسید باشد که رستگار شوید. شگفتا که با مردم سخن بدیهی باید گفت! چه کسی نمی داند پاکی و ناپاکی یکسان نیست؟ امّا از مشاهدۀ ناپاکی ها و زشتی ها که در جهان هست چنین بر می آید که بسیاری از مردمان این اصل عدم برابری پاکی و ناپاکی را در دل نپذیرفته اند زیرا اگر به راستی آدمی بپذیرد که پاکی بهتر از ناپاکی است و راستی بهتر از دروغ و نادرستی است هرگز به نادرستی تن در نمی دهد. امّا گویی در درونش وسوسه ای هست که این نابرابری را انکار می کند و این سخن سقراط که گفت فضیلت در علم است به همین معناست که حقیقت علمْ انسان را به فضیلت رهنمون می شود و این که می بینیم بسیاری از مردمان به ظاهر به این نابرابری خوبی و بدی علم دارند، امّا بدان عمل نمی کنند نشان آن است که به حقیقت علم نرسیده اند.