کتاب فن بیان (تمرین های عملی)

Rhetorical
کد کتاب : 24343
شابک : 978-6001194290
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 344
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2012
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 16
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب فن بیان (تمرین های عملی) اثر رضا شیرمرز

در کتاب "فن بیان" به قلم "رضا شیرمرز" با تمرین های عملی این تکنیک آشنا خواهیم شد. این اثر که به عنوان نخستین اثر فارسی در ادامه ی کتاب "فن بیان" از "اونجلین مچلین" نوشته است، راهنمایی است برای تمام افرادی که می خواهند به نحوی موثر، به سخن گفتن بپردازند. گاهی سخن، هر اندازه نغز و نیکو، به دلیل عدم توانایی سخنران در ادای مناسب و ارائه ی صحیح آن، در هاله ای از بی توجهی قرار می گیرد. افراد بسیاری هستند که به سخن گفتن و ارتباط علاقه مند هستند اما ابزار زبانی و بیانی موثری در اختیار ندارند؛ لذا همین امر لذت سخن گفتن را برای آنان مخدوش می کند. از طرفی در بسیاری از حرفه های دیداری و شنیداری، نظیر بازیگری، گویندگی، مشاوره و تدریس، مساله ی "فن بیان"، از اهمیتی صد چندان برخوردار می شود. دانش آموزان و دانشجویان بسیاری هستند که به دلیل عدم تسلط به "فن بیان" از پیشرفت تحصیلی که سزاوار آن هستند، باز می مانند. لذا در اختیار داشتن ابزاری که بتواند این تکنیک مهم را به نحو احسن به خواننده آموزش دهد، یک اتفاق مثبت و اساسی تلقی می شود؛ کتاب "فن بیان" از "رضا شیرمرز" هم آمده تا چنین اتفاق مثبت و فرخنده ای را رقم بزند.
وی در این اثر تمرین های کاربردی و نت نویسی موسیقایی را محور اصلی آموزش خود قرار داده و این تمرین ها، بر پایه ی نظریات بیان صحنه ای، چه در قالب فردی و چه در قالب گروهی طراحی شده اند. تمرین های کتاب "فن بیان" به صورت هشت دوره ی دو هفته ای یعنی شانزده هفته طراحی شده است و خواننده در این چهار ماه می تواند آمادگی خود را به مرور محک بزند.

کتاب فن بیان (تمرین های عملی)

رضا شیرمرز
رضا شیرمرز متولد 1353 در تهران،نمایشنامه نویس، مترجم ادبی ،کارگردان، پژوهشگر، مدرس صدا و بیان، خواننده کلاسیک و ترانه سرا، فارغ التحصیلی از دانشکدۀ بیمۀ ای.سی.ا در مقطع کارشناسی در سال 1375 در رشته مدیریت بیمه است و تا به امروز آثار بسیاری در زمینه های محتلف ادبی از جمله برگردان ، نگارش و انتشار چندین نمایشنامه و مقالات از وی به جا مانده است.
قسمت هایی از کتاب فن بیان (تمرین های عملی) (لذت متن)
گوش ، اولین وسیله ی یادگیری انسان از دوران نوزادی است و به این دلیل شنیدن ، ریشه ی درختی به نام بیان است ، اصولی تر آن است که پیش از تکیه بر پرورش گفتار ، بر شکل گیری صحیح و منطقی شنیدن و جنبه های شنیداری شخصیت کودک تأکید شود. تمرینات دوهفتگی این کتاب با توجه به همین نگره شکل گرفته و در هشت دوره ی دو هفته ای - چهار ماه - تنظیم شده است . ابتدا تمرینات رهاشدگی به شکل انقباض و انبساط عضلات پیشنهاد شده اند . این تمرینات در سه وضعیت دراز کش ، نشسته و ایستاده به آرامش نسبی بدن می انجامد. در تمرینات هفته ی اول و دوم ، در ابتدای سه وضعیت مذکور تمرینات مذکور تعبیه و با جزئیات تشریح شده اند و از آوردن این تمرینات در هفته های بعد خودداری شده است.