کتاب ردیف دوره عالی علی اکبر شهنازی

Ali Akbar Shahnazi
(نت نویسی آموزشی و تحلیلی)
کد کتاب : 25480
شابک : 978-9641855958
قطع : رحلی
تعداد صفحه : 282
سال انتشار شمسی : 1400
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 4 اردیبهشت

معرفی کتاب ردیف دوره عالی علی اکبر شهنازی اثر داریوش طلایی

از زمان ورود روش نت نویسی غربی به ایران و استفاده از آن برای مکتوب کردن موسیقی ایرانی، مراحل مختلفی طی شده است تا پذیرفتن و درک این که نت نویسی و قواعد آن، قوانین آسمانی و ابدی نیستند، بلکه سیستمی برای نوشتن تفکرات موسیقایی و فنون نوازندگی با هدف ثبت و انتقال آن ها هستند. این کتاب به روش نت نویسی آموزشی و تحلیلی نوشته شده است؛ همان روشی که سال ها پیش توسط مولف ابداع و برای نگارش ردیف میرزا عبدالله به کار گرفته شد. در نگارش این ردیف از لحاظ ترتیب و نظم گوشه ها و جملات و حالت ها و زمانبندی ها و انگشت گذاری ها و مضراب گذاری ها و بسیاری نکات ظریف در تزیینات و غیره، به طور اخص، از چهار منبع استفاده شده است: آموخته های مولف از آموزش مستقیم از استاد شهنازی، نوار به جامانده از اجرای استاد شهنازی از این ردیف، نت نویسی حبیب الله صالحی، و نت نویسی فرهاد ارژنگی.
علی اکبر شهنازی ضمن آن که سنت پدر را در حفظ و تداوم میراث شفاهی موسیقی ایرانی و آموزش سینه به سینه ی ردیف ادامه داد، رپرتوار آموزشی اش را همگام با تحولات روز به سوی مدرنیته و با حفظ خصوصیات اصیل موسیقی ایرانی روزآمد ساخت. او این رپرتوار جدید را در مقابل ردیف پدرش که به آن ردیف کلاسیک می گفت «ردیف دوره ی عالی» نامید. در این ردیف، قطعات ضربی در واقع نوع جدید چهارمضراب بیشتر شده و آن را از دیگر ردیف ها متنوع تر ساخته است. در بخش های آوازی ردیف عالی نیز گوشه های اصلی یا شاه گوشه ها انتخاب شده و گه گاه به گوشه هایی با تم ملودیک یا وزن عروضی مشخص اشاره می شود.

کتاب ردیف دوره عالی علی اکبر شهنازی

داریوش طلایی
داریوش طلایی (زادهٔ ۲۶ بهمن ۱۳۳۱ در تهران) موسیقی‌دان، نوازندهٔ تار و سه‌تار و آهنگساز اهل ایران است. او به خاطر کتاب تحلیل ردیف برندهٔ جایزهٔ کتاب سال ایران در سال ۱۳۹۵ شد. طلایی این کتاب را نقطه عطفی در زندگی هنری و علمی خود نامیده‌است.داریوش طلایی در ۲۶ بهمن ۱۳۳۱ در خانواده‌ای علاقه‌مند به موسیقی متولد شد.او از یازده سالگی به هنرستان موسیقی رفت و به تحصیل موسیقی کلاسیک غربی و موسیقی ایرانی با ساز تخصصی تار پرداخت. شروع آموختن تار در همان هنرستان نزد علی‌اکبر ش...
دسته بندی های کتاب ردیف دوره عالی علی اکبر شهنازی