کتاب پرسشهای کشنده

Mortal Questions
کد کتاب : 27143
مترجم :

شابک : 978-9649940397
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 351
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 1979
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 24 اردیبهشت

معرفی کتاب پرسشهای کشنده اثر تامس نیگل

"پرسشهای کشنده" اثری است از "تامس نیگل" که یکی از فیلسوفان تحلیلی برجسته در قرن بیستم بود و توانایی قابل توجهی برای درک و نوشتن در موضوعات مختلف داشت. در این مجموعه برخی از مقالاتی که "تامس نیگل" برای نشریات نوشته بود، به علاوه دو مورد که برای اولین بار در این کتاب منتشر شده است، یک جا گردآوری شده است. او بحث های متنوعی از موضوعات مختلفی را در مورد مرگ گرفته تا اینکه خفاش بودن چه حسی دارد (ماهیت ذهن آگاهی) بررسی کرده و این مقالات چه از نظر مضمون و چه از نظر کیفیت متفاوت هستند.
"تامس نیگل" در"پرسشهای کشنده" درباره ی مسائل فلسفی انتزاعی مانند "آگاهی"، "نقطه نظر و چشم انداز" (از دیدگاه عینی و ذهنی)، "نوع پرستی و خود پرستی" (تماما در فلسفه ذهن)، تقوا و گناه، وظیفه و مسئولیت (در اخلاق)؛ برابری و تبعیض، عدالت و مشروعیت (در سیاست و قانون) بحث می کند.
در این مجموعه از مقالات، "تامس نیگل" به مسائلی بنیادی اشاره می کند. در این کتاب، او موضوعات متنوعی را مورد بحث قرار داده و تقریبا به 2600 کتاب ارجاع داده است. تقریبا موضوع تمام مقالات در 40 سال گذشته در مرکز بحث های فلسفی بوده است: مرگ، پوچی، شانس اخلاقی، جنگ و قتل عام، انحرافات جنسی، بی رحمی در زندگی عمومی، اولویت های سیاسی، برابری و غیره.
"پرسشهای کشنده" بسیاری از مشکلات چند بعدی و اغلب لاینحل پیرامون ماهیت جامعه انسانی و زندگی تجربی را که "تامس نیگل" در دهه ی هفتاد میلادی در آن تعمق می کرد، بررسی می کند. "تامس نیگل" آمده تا به مقابله با مسائل چند بعدی، پیچیده، مبهم و مخلوط با بسیاری مشکلات دیگر بپردازد و ما را به عمق فکری موقعیت هایی ببرد که در آن شواهدی برای حقیقتی که نمی توانیم واقعا آن را درک کنیم، داریم.

کتاب پرسشهای کشنده

تامس نیگل
تامس نِیگل (Thomas Nagel) زاده ۱۹۳۷ فیلسوف آمریکایی که در حال حاضر استاد فلسفه و حقوق در دانشگاه نیویورک است. او در زمینه فلسفه ذهن، فلسفه سیاسی، فلسفه اخلاق و معرفت‌شناسی پژوهش می‌کند. شهرت او بیشتر به خاطر نقد تبیین‌های تقلیل گرایانه از ذهن به ویژه در مقاله «خفاش بودن چه کیفیتی دارد» و دستاوردهایش در زمینه اخلاق وظیفه گرا است. او در فلسفه اخلاق از امکان دیگرگزینی دفاع می‌کند.
نکوداشت های کتاب پرسشهای کشنده
A fine achievement. Few professional philosophers have written so rationally and agreeably on such a variety of difficult and serious problems.
یک دستاورد خوب. تعداد کمی از فیلسوفان حرفه ای در مورد انواع مختلف مسائل دشوار و جدی چنین منطقی و قابل قبول نوشته اند.
New York Review of Books New York Review of Books

These essays convey to an interested non-philosopher a real sense of the excitement and significance of philosophical enquiry.
این مقالات به یک غیرفیلسوف علاقه مند، یک حس واقعی از هیجان و اهمیت کاوش فلسفی منتقل می کند.
Literary Review

قسمت هایی از کتاب پرسشهای کشنده (لذت متن)
نیکل در سنت تحلیلی درس خواند و پرورش یافت . او دوره کارشناسی را در دانشگاه کورنل گذراند ، و در آن زمان دپارتمان فلسفه به خاطر حضور شاگرد و مرید ویتگنشتاین ، نورمن مالکوم ، کاملا تحت تأثیر فلسفه تحلیلی به روایت ویتگنشتاین بود . لذا نیگل در دوره ی کارشناسی با این شاخه از فلسفه ی تحلیلی آشنا شد . بعد او به عنوان دانشجوی کارشناسی ارشد به آکسفورد رفت ، و در آن زمان دپارتمان فلسفه به خاطر حضور جی . ال . آستین و پل گرایس کاملا تحت تأثیر روایت دیگری از فلسفه ی تحلیلی بود . در نهایت او به عنوان دانشجوی دکتری به هاروارد رفت ، و در آن زمان دپارتمان فلسفه به خاطر حضور دابلیو . وی . کواین تحت تأثیر شاخه ای از فلسفه ی تحلیلی بود که تبارش به تجربه گرایان منطقی مثل کارنپ و راسل می رسید . پس می شود گفت که نیگل تحت تأثیر سه شاخه ی مهم فلسفه ی تحلیلی است : ۱ . شاخه ی ملهم از ویتگنشتاین ۲۶. شاخه ی ملهم از آستین ؛ 3. شاخه ی ملهم از کواین .