کتاب طراحی اشیاء روزمره

The Design of Everyday Things
کد کتاب : 28924
مترجم :
شابک : 978-6006654560
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 384
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 1988
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 20 اردیبهشت

معرفی کتاب طراحی اشیاء روزمره اثر دونالد نورمن

طراحی نیازی پیچیده باشد، به همین دلیل است که این راهنمای طراحی انسان محور نشان می دهد که قابلیت استفاده به اندازه زیبایی شناسی مهم است.

حتی باهوش‌ترین افراد در میان ما نیز می‌توانند احساس ناتوانی کنند، زیرا نمی‌توانیم بفهمیم کدام کلید چراغ یا مشعل اجاق را روشن کنیم یا در را فشار دهیم، بکشیم یا هل دهیم.

این کتاب مبتکرانه - حتی رهایی بخش - استدلال می کند که تقصیر در خود ما نیست، بلکه در طراحی محصولی است که نیازهای کاربران و اصول روانشناسی شناختی را نادیده می گیرد. این مشکلات از کنترل‌های مبهم و پنهان گرفته تا روابط بین کنترل‌ها و عملکردها را شامل می شود، که با عدم دریافت بازخورد یا عدم کمک‌ گرفتن از دیگران و درخواست‌های غیرمنطقی همراه شده و سبب می شود محصولی با طراحی نامناسب روانه ی بازار شود.
طراحی چیزهای روزمره نشان می دهد که طراحی خوب و قابل استفاده امکان پذیر است. قوانین ساده هستند: چیزها را قابل مشاهده کنید، از روابط طبیعی که عملکرد و کنترل آنها را جفت می کنند، بهره برداری کنید، و از محدودیت ها هوشمندانه استفاده کنید. هدف: کاربر را بدون هیچ زحمتی به سمت اقدام صحیح بر روی کنترل مناسب در زمان مناسب هدایت کنید.

طراحی اشیای روزمره یک آغازگر قدرتمند در مورد این است که چگونه - و چرا - برخی از محصولات مشتریان را راضی می کنند در حالی که برخی دیگر فقط آنها را ناامید می کنند.
کتاب طراحی اشیای روزمره توسط مهدی مقیمی ترجمه شده است. این کتاب را نشر وارش منتشر کرده است.

کتاب طراحی اشیاء روزمره

دونالد نورمن
دون نورمن (Don Norman‎؛ زادهٔ ۲۵ دسامبر ۱۹۳۵) پژوهش‌گر، مدرس دانشگاه و دانشمند علوم شناختی اهل ایالات متحده آمریکا است، که به‌عنوان استاد دانشگاه نورت‌وسترن، دانشگاه هاروارد و دانشگاه کالیفرنیا، سن دییگو فعالیت می‌کند، همچنین مشاور شرکت‌هایی چون پاناسونیک، تویوتا و تد می‌باشد و از اعضای هیئت تحریریه دانشنامه بریتانیکا نیز بشمار می‌آید.نورمن در کتاب "طراحی موارد روزمره"، برای نخستین بار از اصطلاح طراحی کاربر-محور برای توصیف طراحی بر اساس نیازهای کاربران ا...
نکوداشت های کتاب طراحی اشیاء روزمره
Even classics can be updated and improved ... Highly recommended.
حتی کلاسیک ها را می توان به روز کرد و بهبود بخشید ... بسیار توصیه می شود.
Choice

This book changed the field of design. As the pace of technological change accelerates, the principles in this book are increasingly important.
این کتاب زمینه طراحی را تغییر داد. با افزایش سرعت تغییرات تکنولوژیکی، اصول این کتاب اهمیت فزاینده ای پیدا می کند.
Patrick Whitney

قسمت هایی از کتاب طراحی اشیاء روزمره (لذت متن)
دو ویژگی مهم طراحی خوب قابلیت کشف و درک آن است. چرخه معیوب اینطور شروع می شود: درکاری شکست می خورید، فکر می کنید تقصیر شما بوده است. به همین دلیل فکر می کنید نمی توانید آن کار را انجام دهید، درنتیجه دفعه بعد که باید این کار را انجام دهید، احساس ناتوانی می کنید و حتی تلاش هم نخواهید کرد. نتیجه این می شود که نمی توانید، مطابق با همان فکری که قبلا داشتید. وقتی همه چیز خوب پیش برود، طراحی دستگاه هایی که کارآمد باشند آسان خواهد بود. بخش سخت و البته ضروری طراحی این است که همه چیز خوب کار کند، حتی اگر همه چیز طبق برنامه پیش نرود. داستانی از هنری فورد نقل شده است که اینطور است: او خودروهای فرسوده فورد را می خرید و مهندسین خود را مجبور می کرد تا قطعات خراب شده و سالم را بازنگری کنند. مهندسان تصور می کردند که قصد فورد، پیدا کردن نقاط ضعف و کار کردن روی آن ها بوده است. اما در کمال تعجب، فورد توضیح داد که می خواهد قطعاتی که هنوز در وضعیت خوبی هستند را پیدا کنند. اگر این قطعات را دوباره طراحی کنند تا همزمان با سایر قسمت ها خراب شوند، می توانند پول خوبی به جیب بزنند. وقتی همه چیز درست پیش برود، افراد به توانایی ها و هوش خود اعتبار می دهند. اما تماشاگران برعکس عمل می کنند. وقتی می بینند شرایط برای شخص دیگری خوب پیش می رود، نتیجه خوب را به محیط یا شانس ارتباط می دهند. بازخورد ضعیف می تواند بدتر از عدم بازخورد باشد. چون بازخورد ضعیف حواس را پرت می کند، اطلاعات مفیدی ارائه نمی دهد و در بسیاری از موارد تحریک کننده و اضطراب آور است.