کتاب از جیحون تا فرات

From Oxus to Euphrates
ایرانشهر و دنیای ساسانی
کد کتاب : 29178
مترجم : مریم بیجوند
شابک : 978-9641915560
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 118
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2016
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 7
زودترین زمان ارسال : 6 اردیبهشت

معرفی کتاب از جیحون تا فرات اثر مجموعه ی نویسندگان

"از جیحون تا فرات" اثری است از "تورج دریایی" و "خداداد رضاخانی" که در آن به "ایرانشهر و دنیای ساسانی" پرداخته‌اند.
هدف این کتاب ارائه مقدمه ای کوتاه بر تاریخ ایران برای افراد علاقه مند به تاریخ باستان و همچنین آشنایی بیشتر با تاریخ نگاری آن برای کسانی است که از قبل با تاریخ ایران آشنایی مختصری دارند. مطالعه‌ی دنیای مدیترانه، به ویژه امپراتوری روم و تداوم آن در دوره‌ی بیزانس، با عنوان پسا باستان شناخته می شود که واژه ای نسبتا جدید در تاریخ نگاری هزاره‌ی اول بعد از میلاد مسیح به حساب می‌آید.
با این حال بسیاری از مردم در زمان حال معتقدند که تاریخ خاورمیانه، از جمله تاریخ ایران و استانداردهای سیاسی و فرهنگی امپراتوری ساسانی، باید در اولویتی برابر با آن تاریخ و در یک بستر همانند مورد مطالعه قرار گیرد. هدف کتاب "از جیحون تا فرات" به قلم "تورج دریایی" و "خداداد رضاخانی" برانگیختن کنجکاوی خوانندگان نسبت به آشنایی با تمدنی است که زمینه‌ی شناخت خاور نزدیک در قرون وسطی و اکنون را فراهم می‌آورد و تاریخ آن اغلب به عنوان زیرمجموعه‌ی کوچکی از تاریخ رومی یا اسلامی ارائه می شود.
ساسانیان بر قلمرو بین رودهای جیحون و فرات تسلط داشتند که این قلمرو در ادبیات موسوم به "ایرانشهر" (فارسی میانه) یا "ایران" بود. امپراتوری های روم و ساسانی هر دو امپراتوری خود را مرکز مطلق و اصلی جهان می دانستند. همه پادشاهی ها و تمدن های دیگر در حومه این دو امپراتوری در نظر گرفته می شدند که این امر خود نشان‌دهنده‌‌ی گستره‌ی عظیم قدرت ایران و روم در آن زمان می‌باشد.

کتاب از جیحون تا فرات

دسته بندی های کتاب از جیحون تا فرات
قسمت هایی از کتاب از جیحون تا فرات (لذت متن)
دستاوردهای فرهنگی ساسانیان را از طریق آثار برجای مانده از آنان در ادبیات فارسی میانه و آثار هنری ساسانی می توان دید. از جملۀ این دستاوردها بازی چوگان است که به طور خاص منسوب به اردشیر اول موسس سلسلۀ ساسانی است. اولین راهنمای شطرنج به آن شکلی که امروزه می شناسیم و همچنین بازی تخته نرد در متون فارسی میانه بازمانده از ساسانیان به چشم می خورد. از نظر فرهنگی می توان گفت ساسانیان از بسیاری جهات پایه های خاورمیانۀ قرون وسطی و به تبع آن مدرن را بنا کردند. بسیاری از آداب و رسوم و مقررات که به تمدن اسلامی ربط داده می شوند، ریشه در دوران ساسانی دارند.