کتاب تاثیر فرهنگی معماری ایران در چین

cultural impact of Iranian architecture in China
(نمونه هایی از هنر معماری اویغوری)
کد کتاب : 34380
مترجم : نادره بدیعی
شابک : 978-6001218262
قطع : رحلی
تعداد صفحه : 106
سال انتشار شمسی : 1398
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب تاثیر فرهنگی معماری ایران در چین اثر جوری قدیر

آنچه در این کتاب می بینید، خود گواه این امر می باشد که چگونه و به چه شکل هنر، فرهنگ، معماری و ساختمان سازی ایران از راه ابریشم و خراسان بزرگ به ایالت شین جیان چین " سین کیانگ-ترکستان شرقی" راه خود را یافته و در آنجا پیروی و دنباله روی شده است که نه تنها شیوه ساختمان سازی، بلکه شیوه در و پنجره سازی، مشبک کاری های چوبین، قرنیزها، گچ بری ها، آرایه های ساختمانی، ایوان ها، پیش ایوان ها، طاق ها و طاق نماها، شیوه گره چینی و آجرچینی، کاربرد کاهگل و.. همه و همه ایرانی است و...

کتاب نشانگر نفوذ معماری ایرانی در معماری ایالت شین جیان (سین کیانگ) چین است. در زبان اویغوری چین که سرشار از واژه های فارسی است، بسیاری از واژه ها و اصطلاحات معماری نیز راه یافته است؛ مانند خشت، آجر، آهک، گچ، ایوان، پیش ایوان.
علاوه بر آن، شیوۀ معماری، نوع کاشی کاری ها، گونه های گوناگون گچبری، گنبدسازی، محراب ها و... را در خانقاه ها، مسجدها، مدرسه های قدیمی و خانه ها و حیاط های مردمان اویغور، کوچه ها و سابات ها، و حتی نشانه های نمادین فرهنگ ایرانی مانند نشان گردونۀ مهر و یا چرخۀ خورشید در ساختمان مسجدها و خانقاه ها دیده می شود. در ساختمان های امروزی مانند تئاترها و سالن های اپرا نیز عناصری دیده می شود که از معماری ایرانی سرچشمه گرفته اند.
در این کتاب خواننده با این معماری و نشان و نمادهاب فرهنگی و گسترۀ تأثیر فرهنگ ایرانی در دیگر سرزمین های تاریخی آشنا می شود.

کتاب تاثیر فرهنگی معماری ایران در چین