کتاب مدرسه یا قفس

School or cage
(بازتاب مدرسه در متون کهن و داستان نویسی معاصر)
کد کتاب : 35768
شابک : 978-6001217692
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 304
سال انتشار شمسی : 1397
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب مدرسه یا قفس اثر محمدرضا رهبریان

کتاب «مدرسه یا قفس» (بازتاب مدرسه در متون کهن و داستان نویسی معاصر) نوشته محمدرضا رهبریان توسط نشر « علمی و فرهنگی» روانه بازار کتاب در ایران شده است.
این کتاب در واقع کوششی انتقادی است در راستای بازخوانی آموزش و پرورش، تنها از دریچۀ داستان نویسان و خاطره نگاران. از این حیث این کتاب می تواند حائز اهمیت باشد. کتاب «مدرسه یا قفس» (بازتاب مدرسه در متون کهن و داستان نویسی معاصر) تلاشی است برای بازخوانی جریان آموزش و پرورش در ادوار گذشته از نگاه برخی داستان نویسان که در قالب خاطره روایت می شود؛ در ناخرسندی های روایت شده از شاعران و نویسندگان از مدرسه تأمل شده است تا از طریق آن پست و بلند جریان فرهنگ و آموزش در ایران بهتر نشان داده شود. به طور ضمنی در پیشینه فرهنگ قدیم و تطور آن در دوران جدید نیز نگریسته شده است. روایت های این کتاب گونه ای حس نوستالژیک در خواننده بر می انگیزد.

فهرست مطالب کتاب:

فصل اول: بازتاب مدرسه در متون ادبی
فصل دوم: مدرسه در آینۀ ادبیات داستانی
فصل سوم: گزیده ای از داستان ها
1. گلدسته ها و فلک
2. غیرممکن
3. اسب
4. داستان ما و فریدون
5. قصۀ عینکم
6. زهره ترک
7. دوست کوچک
8. روزنامه دیواری مدرسۀ ما
9. شیش، شیش، شیشه شیکست
10. سرود
11. وضعیت
12. کوچ
13. نخستین روز درس
14. نمره

کتاب مدرسه یا قفس

دسته بندی های کتاب مدرسه یا قفس
قسمت هایی از کتاب مدرسه یا قفس (لذت متن)
: داستان هایی که از روزهای نوشته شده، جدا از جنبه های هنری شان، اهمیتی تاریخی، جامعه شناختی، فرهنگ شناختی و حتی فلوریک دارند؛ داستان هایی که گاه به شکل خاطرات خود نویسندگان است و گاه با ترکیبی از واقعیت و تخیل درآمیخته اند، اما در متن خود بازگوکننده بسیاری از واقعیت و تخیل درآمیخته اند و...