کتاب هارمونی موسیقی ایرانی

Iranian Music Harmony
کد کتاب : 38102
شابک : 978-9641651307
قطع : رحلی
تعداد صفحه : 446
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2015
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 5
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب هارمونی موسیقی ایرانی اثر فرهاد فخرالدینی

"هارمونی موسیقی ایرانی" اثری است از استاد "فرهاد فخرالدینی" که آن را در همکاری با یکی دیگر از اساتید موسیقیدان ایرانی، "علی اکبر قربانی"، به رشته‌ی تحریر درآورده است. این اثر که حدودا چهارصد و پنجاه صفحه اطلاعات پیرامون "هارمونی موسیقی ایرانی" را در بردارد، به همت انتشارات معین چاپ و منتشر شده است.
هدف استاد "فرهاد فخرالدینی" از تدوین این کتاب، ارائه‌ی اثری است که در آن هارمونی بر اساس دانش آن در سطح جهانی، به طور اختصاصی برای موسیقی ایرانی نوشته شده باشد. به عبارتی می‌توان گفت که کتاب "هارمونی موسیقی ایرانی" بر اساس علم هارمونی جهانی و با گرایش به نت‌ درجات مقام‌ها در موسیقی ایران به سوی نت‌های شاهد و تونیک به نگارش درآمده است. علاوه بر آن استاد "فرهاد فخرالدینی" به تناسب نمونه‌های ارائه شده، بحث ارکستراسیون و در برخی موارد زمینه کنترپوان را نیز مطرح ساخته است.
در "هارمونی موسیقی ایرانی" تعریف مختصری از آکوردهای سه‌صدایی صورت گرفته است؛ علاوه بر این، دیگر آکوردهای سه‌صدایی که با فواصل موسیقی ایرانی استفاده می‌شود، حالات آنها، گستره‌ی صدای انسان آکوردهای چهارصدایی و آکوردهای هفتم و نهم هم تشریح شده است. در کنار موارد ذکر شده، آکوردهایی با فواصل چهارم و پنجم که سازگاری مناسبتری با ذات موسیقی ایرانی دارند نیز تعریف شده‌اند.
در ادامه مبحث هارمونی مد یا مقام‌های موسیقی ایران نیز توسط استاد "فرهاد فخرالدینی" تشریح شده و این بحث با شرح دستگاه همایون آغاز می‌گیرد و به شور و متعلقاتش نظیر دشتی، ابوعطا، افشاری و بیات ترک می‌رسد و آن گاه به مقام ماهور می‌پردازد. کتاب همچنین مقام سه‌گاه را مورد بررسی قرار می‌دهد و پس از بسط و شرح گوشه‌های آن، دستگاه چهارگاه، نوا و راست-پنجگاه را زیر ذره‌بین می‌برد.

کتاب هارمونی موسیقی ایرانی

فرهاد فخرالدینی
فرهاد فخرالدینی زنوز (زادهٔ ۲۱ اسفند ۱۳۱۶ در تبریز) موسیقی‌دان، آهنگساز و رهبر ارکستر اهل ایران است. او به مدت ۱۱ سال رهبر ارکستر ملی ایران بود و هم‌اکنون یکی از اعضای شورای عالی خانه موسیقی ایران است.پدرش محمدعلی فخرالدینی متخلص به «محزون» (۱۳۶۵–۱۲۷۸)، از شعرای آذربایجان بود که نزد مردم آن سرزمین از احترام خاصی برخوردار بود. برادر بزرگش فخرالدین فخرالدینی، عکاس نامدار پرتره است. برادر کوچکترش فاروق فخرالدینی ضمن اشتغال به حرفه عکاسی، از ورزشکاران بنام بوده و سال&z...
دسته بندی های کتاب هارمونی موسیقی ایرانی
قسمت هایی از کتاب هارمونی موسیقی ایرانی (لذت متن)
معمولا شدت هارمونیک های نزدیک به پایه بیشتر از هارمونیک های دورتر است . هارمونیک های نزدیک به پایه نسبت به آن ، فواصل ملایم تری دارند ولی هرچه از پایه دور می شـوند صدایشـان نسبت به پایه ناملایم تر می شـود . درجه ملایمت هارمونیک ها نسبت به پایه آکورد و نسبت به هارمونیک های مجاور رفته رفته کاهش می یابد . هارمونیک های اول تا سوم نسبت به هم فواصل هارمونیک های ملایم کامل دارند (هشتم درست ، دوازدهم و پنجم درست ) . هارمونیک های چهارم تا هفتم نسبت به هارمونیک های مجاور خود، فواصل ملایم غیرکامل و ناقص دارند و از هارمونیک هشتم به بعد هارمونیک ها مثل درجات یک گام ردیف شده و نسبت به هم فواصل ملایم و ناملایم را به وجود می آورند .