کتاب بوطیقای فضا

The Poetics of Space
کد کتاب : 38606
مترجم :
شابک : 978-9641940128
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 288
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1957
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 5
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب بوطیقای فضا اثر گاستون باشلار

بوطیقای فضا (به فرانسوی: La Poétique de l'Espace) کتابی است در مورد معماری و فضا که توسط فیلسوف فرانسوی گاستون باشلار در سال 1958 به نگارش درآمده است. این کتاب یک اثر مهم در مورد هنر نیز محسوب می شود. مفسران نظرات باشلار را با نظرات فیلسوف آلمانی مارتین هایدگر مقایسه کرده اند.

باشلار روش پدیدارشناسی را در معماری به کار می برد و تحلیل خود بر تجربیات زنده در مکان های معماری و زمینه های آنها در طبیعت متمرکز کرده است. او به ویژه بر واکنش شخصی و احساسی به ساختمانها در زندگی و آثار ادبی ، چه در نثر و چه در شعر تمرکز می کند. بنابراین او انواع فضاها مانند اتاق زیر شیروانی ، زیرزمین ، کشوها و موارد مشابه را در نظر میگیرد.

سی سال از اولین چاپ کتاب «بوطیقای فضا» نوشته فیلسوف فرانسوی گاستون باشلار میگذرد. اما همچنان یکی از جذاب ترین و غنایی ترین کاوش ها در مورد فضا است. باشلار ما را از سفری از انبار به اتاق زیر شیروانی می برد تا نشان دهد که چگونه ادراکات ما از خانه ها و دیگر پناهگاه ها افکار ، خاطرات و رویاهای ما را شکل می دهد.

- گاستون باشلارد در «بوطیقای فضا» همچنین در مورد روانکاوی و کار روانپزشک کارل یونگ بحث نیز می کند. او با مقایسه رویکردهای روانکاوی و پدیدارشناختی به موضوع خود ، در هر دو را مناسب می بیند ، اما رویکرد پدیدارشناسی را ارجح می داند.

کتاب بوطیقای فضا

گاستون باشلار
گاستون باشلار (Gaston Bachelard) ریاضی‌دان، فیزیک‌دان، شاعر، فیلسوف و معرفت‌شناس قرن بیستم میلادی اهل فرانسه است.او در زمینه شعر و فلسفه علم سهم بسزایی ایفا کرد. وی به مفاهیم «مانع معرفت شناختی» و «شکست معرفت شناختی» اشاره کرد. باشلار بر بسیاری از فیلسوفان از جمله میشل فوکو، لوئی آلتوسر، دومینیک لکور و ژاک دریدا و جامعه‌شناس پیر بوردیو اثر گذاشت.از نظر باشلار، شیء علمی باید ساخته شود و بنابراین، با توجه به اشکال متفاوت علوم پوزیتیویستی، اطلاعات در س...
قسمت هایی از کتاب بوطیقای فضا (لذت متن)
فیلسوفی که تمامیت تفکر خویش را از موضوعات اساسی فلسفه ی علم می گیرد، تا حدّ امکان در شاهراه خردگرایی فعال و درحال توسعه ی علم امروز قدم برمی دارد. اگر او طالب آن است که مسائل مطرح در تخیل شاعرانه را بررسی کند، باید دانش خود را از یاد ببرد و از عادات تحقیق فلسفی خود جدا شود زیرا در این مبحث گذشته ی فرهنگی اهمیت ندارد و تلاش پیوسته و طولانی در چینش و تنظیم اندیشه ها بی تاثیر است. فرد باید خیال را همان لحظه ای که پدید می آید، پذیرا شود. اگر شعر دارای فلسفه باشد، به صورت های مختلف با خیال پیوند خورده و بارها و بارها در شعر با معنایی تازه جلوه می کند و ازاین رو با جذبه ی تازگی خیال کامل می شود.

شاعرْ پیشینه ی خیالش را با من در میان نمی نهد، با این وجود، خیالش آنا در من ریشه می دواند، حقیقت درمیان نهادن خیال منحصربه فردْ معنی هستی شناسانه ی والایی دارد. باید به کمک تاثیرات سریع، مجزا و یکهْ به مسئله ی اشتراک باز گردیم. خیالاتْ هر چند ساخته ی هیجان نباشند ما را به هیجان وامی دارند. بی تردید در تمام تحقیقات مانْ روان شناسی را مد نظر داریم، دانشی که معرف شخصیت شاعرانه است و بدین ترتیب مقیاسی برای سنجش جدال می یابیم، سخت ترین جدالی که شاعر در تمام زندگی با آن درگیر است.