کتاب دایرة المعارف مصور اسرار ستارگان

The Stars
کد کتاب : 39239
مترجم :
شابک : 978-6008269489
قطع : رحلی
تعداد صفحه : 256
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2016
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 6
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب دایرة المعارف مصور اسرار ستارگان اثر مجموعه ی نویسندگان


در سال های اخیر کتاب های زیادی در زمینه نجوم عمومی منتشر شده است، اما این یکی از چند جنبه استثنایی است. این کتاب نه تنها تصویر گسترده ای را برای تازه واردان به نجوم ارائه می دهد که همه ی جنبه ها را پوشش می دهد - تاریخی، رصدی، روش های تحقیقات فضایی، کیهان شناسی - بلکه به اندازه ی کافی مطالب پیشرفته تری را ارائه می دهد تا دانش آموز واقعا علاقه مند را قادر سازد تا مسائل بیشتری را فهم کنند. نجوم اساسا یک علم ریاضی است، اما افراد زیادی هستند که مشتاق هستند چیزی فراتر از یک علاقه ی گذرا به این علم داشته باشند و در عین حال برای مقابله با فرمول های ریاضی مجهز نیستند. بنابراین، در این کتاب، بخش‌های ریاضی عمدا از هم جدا شده‌اند تا بتوان بدون تخریب تصویر کلی از آنها گذشت. نتیجه این است که این کتاب به همان اندازه برای مبتدیان، برای خوانندگان پیشرفته تر و برای کسانی که واقعا می خواهند عمیقا در این موضوع مطالعه کنند مفید خواهد بود - به عنوان مثال در سطح دانشگاه. کل متن با وضوح قابل تحسینی نوشته شده است، و تصاویر عالی، همراه با ضمیمه های گسترده که فهرستی از اشیاء از انواع مختلف را همراه با توضیحات ریاضی دقیق تر ارائه می دهد، وجود دارد. در مجموع، می توان گفت که این کتاب شکاف بین آثار صرفا عامه پسند و رساله های پیشرفته تر را پر می کند. به این ترتیب، شایستگی تیراژ بسیار گسترده ای دارد و بدون شک در در نسخه های زیادی تجدید چاپ خواهد شد.

کتاب دایرة المعارف مصور اسرار ستارگان

قسمت هایی از کتاب دایرة المعارف مصور اسرار ستارگان (لذت متن)
در شبی صاف و از جایی واقعا تاریک میتوان جادوی منحصر به فرد آسمان پر ستاره را لمس کرد. ما فقط میتوانیم در خیال خود تصور کنیم که نیاکان ما چگونه مسحور آسمان شب می شدند، چرا که روشنایی های مصنوعی امروز مانع از آن میشود که بیشتر مردم چیزی جز روشن ترین ستارگان را در آسمان ببینند.

پهنای ابرهای مولکولی ای که ستارگان در دل آن ها به دنیا می آیند، صدها سال نوری است. بسیاری از زایشگاه های ستاره ای درون این ابرهای غبارآلود پنهان شده اند؛ اما در برخی نواحی، تابش حاصل از ستارگان تازه متولد شده و به شدت درخشان، غبار را به اطراف می پراکند و گازهای اطراف را روشن می کند؛ در نتیجه ما می توانیم این نواحی ستاره زا را به شکل سحابی های روشن ببینیم. از این نوع سحابی ها که «سحابی نشری» نام دارند، می توان به سحابی عقاب در صورت فکلی مار، سحابی جبار و بسیاری دیگر اشاره کرد. بعضی اوقات، نواحی تیره رنگی مملو از گاز و غبار فشرده درون ابرهای مولکولی دیده می شود که «گلبول های باک» خوانده می شوند. چنین ساختارهایی در روندی منظم، منظومه های ستاره ای دوتایی یا چندتایی را شکل می دهند.