کتاب فرهنگ واژگان و اصطلاحات خوشنویسی

Vocabulary and terms of calligraphy
و هنرهای وابسته
کد کتاب : 39258
شابک : 978-9643340131
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 470
سال انتشار شمسی : 1394
سال انتشار میلادی : 2008
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 23 اردیبهشت

معرفی کتاب فرهنگ واژگان و اصطلاحات خوشنویسی اثر حمیدرضا قلیچ خانی

کتاب پیش رو اثری است به قلم "حمیدرضا قلیچ خانی" که در آن "فرهنگ واژگان و اصطلاحات خوشنویسی" و هنرهای وابسته را گردآوری نموده است. اولین نمودهای خوشنویسی در ایران بعد از انقلاب با استقبال مطلوبی مواجه شد و جلسات آموزشی جمعیت قابل توجهی را به خود جلب کرد. از آنجایی که خوشنویسی یک هنر کاربردی است، باید در بازار به سفارش مردم پاسخ می‌شد. خوشنویسی در آن دوره برجسته بود و بسیار مورد استفاده قرار گرفت اما در سال‌های اخیر شرایط تغییر کرده و دیگر از خوشنویسان برای طراحی جلد کتاب، پوستر، منسوجات و سایر اقلام استفاده نمی‌شود. چرا که همه‌ی این موارد با تکنولوژی به انجام می‌رسد. این امر منجر به ناپدید شدن خوشنویسی و خط در میان مردم شده است.
گزینش و گردآوری واژه ها و اصطلاحات، متناسب با نیاز خوشنویسان، علاقه مندان و محققین این حوزه و نیز دانشجویان هنرهای تجسمی، پایه و اساس واژه گزینی در این فرهنگ بوده است.
مطالب کتاب "فرهنگ واژگان و اصطلاحات خوشنویسی" به قلم "حمیدرضا قلیچ خانی" را می توان به چهار بخش تقسیم کرد که بخش نخست به لغات و عبارات خوشنویسی اعم از انواع خط، لوازم تحریر، اصول و مقررات عام و خاص که برخی از آنها در رساله‌های قدیمی نیز به کار رفته است، اختصاص دارد. بخش دوم عبارات مهم و کلی از هنرها و صنایع مانند کاشیکاری، معرق، نقاشی و چاپ که منحصرا در خوشنویسی یافت می شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد را معرفی می‌نماید و بخش سوم به اصطلاحات مهم و عام هنرها و صنایع خوشنویسی، مانند تذهیب، قلم‌زنی، قلم‌زنی و مرکب‌سازی می‌پردازد. در نهایت بخش چهارم از کتاب "فرهنگ واژگان و اصطلاحات خوشنویسی" نوشته‌ی "حمیدرضا قلیچ خانی" اصطلاحات مهم طراحی حروف که پاسخگوی برخی از مشاغل خوشنویسی باستانی که نیم قرن اخیر بخشی از هنر گرافیک بوده و ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند را معرفی می‌کند.

کتاب فرهنگ واژگان و اصطلاحات خوشنویسی

حمیدرضا قلیچ خانی
حمیدرضا قلیچ خانی در سال ۱۳۴۷ در تهران متولد شد. قلیچ ‌‏خانی خوشنویسی را از 1363 به شکل ‏جدّی نزد استاد اویس وقسی آغاز کرد و در سال 1368 دورۀ ممتاز را به پایان رساند و همان سال به کلاس فوق ممتاز استاد امیرخانی راه یافت. وی خطّ ثلث را از استاد موحّد حسینی آموخت و در سال‏های 68 و 69 دو نمایشگاه انفرادی برگزار کرد. قلیچ‌خانی، در رشته‌ی زبان و ادبیات فارسی نیز موفق به کسب مدرک دکتری شده است.
دسته بندی های کتاب فرهنگ واژگان و اصطلاحات خوشنویسی
قسمت هایی از کتاب فرهنگ واژگان و اصطلاحات خوشنویسی (لذت متن)
جفت ماده ای است که از پوست درخت بلوط بدست می آید و در حالت خالص آن، رنگ شتری حاصل میشود. که رنگی است جالب برای رنگ امیزی زمینه کاغذ نقاشی، گل و بوته، تذهیب و خط نویسی. اگر جفت را با پوست انار مخلوط کنند از ان رنگ قهوه ای سیر بدست می آید. برای تهیه رنگ جفت را با نمک می سایند و به مدت 20 دقیقه در آب می جوشانند.