کتاب خصوصی سازی پول

Denationalisation of Money
کد کتاب : 39914
مترجم : امیررضا عبدلی
شابک : 978-6007446577
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 290
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 1976
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 23 اردیبهشت

معرفی کتاب خصوصی سازی پول اثر فردریش فون هایک

کتاب خصوصی سازی پول، کتابی است که در سال 1976 توسط فردریش هایک منتشر شد که در آن نویسنده از ایجاد پول خصوصی رقابتی حمایت کرد. به گفته هایک، به جای اینکه یک دولت ملی یک ارز خاص صادر کند، که استفاده از آن به زور به همه اعضای اقتصادش در قالب قوانین مناقصه قانونی تحمیل شده است، مشاغل خصوصی باید اجازه داشته باشند که اشکال مختلف پول خود را منتشر کنند و تصمیم بگیرند که چگونه به تنهایی این کار را انجام دهند. هایک از سیستم پول خصوصی دفاع می کند که در آن موسسات مالی ارزهایی را ایجاد می کنند که برای پذیرش رقابت می کنند. فرض بر این است که ثبات در ارزش، عامل تعیین کننده برای پذیرش است. هایک این فرض را مطرح می کند که رقابت به نفع ارزهایی خواهد بود که دارای بیشترین ثبات در ارزش هستند، زیرا یک ارز کاهش یافته به طلبکاران آسیب می زند و یک ارز با افزایش ارزش به بدهکاران آسیب می زند. از این رو کاربران پول هایی را انتخاب می کنند که انتظار داشتند تقاطع قابل قبولی بین استهلاک و ارزش گذاری ارائه دهند. هایک پیشنهاد می کند که موسسات ممکن است از طریق آزمایش دریابند که سبدی گسترده از کالاها پایه پولی ایده آل را تشکیل می دهد. موسسات ارز خود را در درجه اول از طریق وام دادن و در درجه دوم از طریق خرید و فروش ارز صادر و تنظیم می کنند. فرض بر این است که مطبوعات مالی اطلاعات روزانه را در مورد اینکه آیا موسسات در حال مدیریت ارزهای خود در یک تحمل تعریف شده قبلی هستند یا خیر، گزارش می دهند. تلاش هایک توسط اقتصاددانان جورج سلگین، ریچارد تیمبرلیک و لارنس وایت ذکر شده است.

کتاب خصوصی سازی پول

فردریش فون هایک
فردریش فون هایک، زاده ی 8 می 1899 و درگذشته ی 23 مارس 1992، اقتصاددان و فیلسوف سیاسی اتریشی بود. فون هایک تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته ی حقوق و علوم سیاسی در اتریش به پایان رساند و در سال 1931 به منظور ارائه ی سخنرانی، به مدرسه ی اقتصادی لندن دعوت شد. همین اتفاق، زمینه ی ملاقات و آشنایی او با کینز و نظریات وی درباره ی سیاست پولی و تورم را فراهم کرد. فون هایک در طول سال های 1962 تا 1967 استاد اقتصاد سیاسی دانشگاه فرایبورگ بود و در زمان بازنشستگی به عنوان استاد افتخاری در دانشگاه سالزبورگ به...
دسته بندی های کتاب خصوصی سازی پول
قسمت هایی از کتاب خصوصی سازی پول (لذت متن)
«کشورهای بازار مشترک، ترجیحا به همراه کشورهای بیطرف اروپا و احتمالا بعدها کشورهای آمریکای شمالی، از طریق معاهدات رسمی متقابلا متعهّد میشوند که در سرتاسر قلمرو آن ها از طرف نهادهای قانونی هیچ گونه منعی بر مبادلات آزاد ارزهای این کشورها (شامل سکّه های طلا) یا انواع مشابه فعّالیّت های آزاد بانکداری اعمال نشود»