کتاب سبک شناسی

Sabk shenasi
نظریه ها،رویکردها و روش ها
کد کتاب : 40265
شابک : 978-9643725686
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 480
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2012
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 5
زودترین زمان ارسال : 26 اردیبهشت

معرفی کتاب سبک شناسی اثر محمود فتوحی

"سبک شناسی" کتابی است نوشته‌ی دکتر "محمود فتوحی" که در آن به بررسی "نظریه ها، رویکردها و روش ها" می‌پردازد.
در دو دهه اخیر، نظریات ادبی، متون ادبی فارسی را زیربنای خوانش‌ها و تفسیرهای خود قرار داده‌اند. در این نگرش، متن، بهانه‌ای برای تولید دوباره‌ی ایده و بررسی مجدد مبانی نظریه‌ها می‌شود. متأسفانه در این گونه قرائت‌ها، اصل و منشأ متن و نیز رابطه آن با تاریخ، سنت و بافت اجتماعی آن شناخته نمی‌شود. نقد ادبی فارسی شاید در ارائه خوانش‌های سلیقه‌ای، تفسیر آزاد و برداشت‌های شخصی موفق بوده است، اما در شناخت خلاقیت، اصالت، سبک و شخصیت خلاق نویسنده شکست خورده و حتی به درجه‌بندی و ارزیابی آنها، راهی پیدا نمی‌کند.
زمانی که مورخ ادبی نتواند در انبوه نقدها و نظرات، نتیجه ای قابل اعتماد درباره اصالت و نوآوری های خلاقانه نویسنده، تبارشناسی متن، تأثیر گرفتن و پذیرفتن روابط بینامتنی پیدا کند، به شکست خود پی می‌برد. در پژوهش‌ها و نقدهای موجود معیار یا دستورالعملی وجود ندارد که بر اساس آن بتوان سبک‌های شخصی و کلی، انواع متون، انواع ادبی یا دوره های ادبی را از هم تشخیص داد.
کتاب "سبک شناسی" از دکتر "محمود فتوحی" به دو بخش "سبک‌ شناسی" نظری و "سبک‌ شناسی" عملی و در مجموع چهارده فصل تقسیم شده است. پنج فصل اول به ملاحظات نظری در مورد زبان و چیستی سبک، ماهیت سبک ادبی و مسائل مربوط به آن و ماهیت دانش "سبک‌ شناسی" اختصاص دارد و رویکردهای سبکی و پیوند دانش "سبک ‌شناسی" با دانش ادبی و زبانی را بررسی کرده است. بخش دوم در نه فصل با هدف نشان دادن روش مطالعه عملی و تحلیل عینی "سبک شناسی" طراحی شده است. نویسنده در ابتدای هر فصل با هدف آشنایی خواننده با ایده‌ی کلی متن، اشاره کوتاهی به محتوای آن می‌کند و بحث‌ها در پایان هر فصل خلاصه می‌شود.

کتاب سبک شناسی

محمود فتوحی
محمودِ فُتوحیِ رودمَعجَنی (زادهٔ ۲ شهریور ۱۳۴۳ در رودمعجن، تربت حیدریه) از استادان زبان و ادبیات فارسی در ایران است.دورهٔ دبیرستان را در شهر خود گذراند و در سال ۱۳۶۸ از دانشگاه تربیت معلم تهران مدرک کارشناسی ادبیات فارسی گرفت. کارشناسی ارشد را در دانشگاه تهران گذراند و دورهٔ دکتری زبان و ادبیات فارسی را در سال ۱۳۷۴ در دانشگاه تهران با نگارش پایان‌نامه با عنوان «دیدگاه‌های نقد ادبی در عصر صفوی» زیر نظر دکتر عبدالحسین زرین‌کوب و دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی به‌پایان ...
قسمت هایی از کتاب سبک شناسی (لذت متن)
نظریه های ادبی در دو دهۀ اخیر، متن های ادبی فارسی را دست مایۀ خوانش ها و تفسیرهای خویش کرده اند. در این خوانش ها متن بهانه ای است برای بازتولید ایده ها و بازآزمایی مبانی آن نظریه ها. متاسفانه در این گونه خوانش ها نه سرشت متن و تبار آن بازشناخته می شود و نه پیوندش با تاریخ و سنت و بافت اجتماعی آن. نقد ادبی فارسی در خوانش های ذوقی و تفسیرهای آزادانه و تاویلات شخصی شاید کامیاب بوده، ولی در ایفای نقش بنیادین خویش که شناخت ابداع، اصالت سبک و فردیت هنری مولف است سخت ناکام مانده، چه رسد به قضاوت و ارزیابی. این ناکامی را بیش از همه مورخ ادبی درمی یابد، آن گاه که در انبوه نقد و نظرها حکم قابل اعتمادی دربارۀ فردیت خلاق و نوآوری های مولف، تبارشناسی متن، تاثیر و تاثرها و روابط بینامتنی نمی یابد. پژوهش ها و نقدهای موجود، معیار و قاعده ای به دست نمی دهد تا بر پایۀ آن بتوان سبک های شخصی و عمومی، گونه های متن، انواع ادبی و دوره های ادبی را شناخت. هدف اصلی از تالیف کتاب سبک شناسی احیای نقش سبک شناسی به مثابه میانجی دانش های زبانی و ادبی و پشتوانۀ اصلی نقد روش مند است.