کتاب سخن عاشق

A lover's discourse: fragments
کد کتاب : 4042
مترجم :
شابک : 9789643058074
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 256
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1977
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 15
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب سخن عاشق اثر رولان بارت

«سخن عاشق» کتاب پرشور و طبیعتا انقلابی «رولان بارت» که در سال 1978 انتشار یافته است این بار به سراغ واسازی مفهوم عشق رفته است و با تمام قوا سعی بر این دارد تا این مقوله مرموز و چند پهلو را از زیر بار سوء تفاهم های اصحاب دایره المعارف خارج سازد و آنرا با تاباندن پرتو جدیدی از علوم اجتماعی جلای باطن دهد. رولان بارت برای کشف پدیده غریب عشق ، از ابزارهای ساختارگرایی استفاده ای بی سابقه ای کرد. سخن عاشق ، غنی با ارجاعات مختلف از گوته ، ورتر تا وینیکات ، از افلاطون تا پروست ، از بودلر تا شوبرت ، با هنرمندی پرتره ای را ترسیم می کند که در آن هر خواننده پژواک تجربه زیسته خود را پیدا می کند.

اگر چیزی به عنوان سردرد خوب وجود داشته باشد ، رولان بارت در این کتاب «سخن عاشق» آنرا به جان شما می اندازد. به!! چه محشری. این یک قرائت با شکوه، انکار ناپذیر و شدید از مفهوم عشق است که با سرگرمی ها و کلیشه های درونی شده در شیار مغز یک عاشق به مقابله خواهد پرداخت. به بیان ساده ، «سخن عاشق» مجموعه افکار او در مورد عشق است که به صورت مقالاتی کوتاه ، هر کدام جنبه های مختلف زندگی عاشقانه را پوشش می دهد.
پس از تدوین هر مفهوم ، بارت آن را در معرض یک درگیری فلسفی از تجزیه و تحلیل شدید قرار می دهد ، که دائما از منابع ادبی مختلف مانند گوته ، نیچه ، فروید و ریلکه را اضافه می کند ، در حالی که دیدگاه های روانشناختی و زبانی را نیز به هم می ریزد. نثر او یک قدرت عاطفی دارد ، که برای هر کسی ممکن است یادآوری شود و مجبور گردد لحظاتی از گذشته صمیمی خود را ببیند.

کتاب سخن عاشق

رولان بارت
رولان بارت، زاده ی ۱۲ نوامبر ۱۹۱۵ و درگذشته ی ۲۵ مارس ۱۹۸۰، نویسنده، فیلسوف، نظریه پرداز ادبی، منتقد فرهنگی، و نشانه شناس معروف فرانسوی بود.از جمله مولفه های مهم آثار او ساختارگرایی و پساساختارگرایی و همچنین تحلیل نشانه شناسانه ی متون ادبی و پدیده های فرهنگی اند.رولان بارت، زبان شناس و نظریه پرداز ادبی فرانسه، بنیان گذار نقد نو شناخته می شود. او با انتشار کتاب درجه ی صفر نویسندگی در آغاز نیمه ی دوم قرن بیستم به شهرت رسید. با انتشار این کتاب ، بنای نقد سنتی فرانسه فرو ریخت و مکتب «نقد تفسیری» ...
نکوداشت های کتاب سخن عاشق
Defending the senses, he never betrayed the mind
او با دفاع از حواس ، هرگز به ذهن خیانت نکرد
SUSAN SONTAG

Barthes's most popular and unusual performance as a writer is A Lover's Discourse, a writing out of the discourse of love.
محبوب ترین و غیرمعمول ترین عملکرد بارت به عنوان نویسنده ، سخن عاشق است ، نوشته ای خارج از گفتمان عشق.
Jonathan Culler

قسمت هایی از کتاب سخن عاشق (لذت متن)
ضرورت نگارش این کتاب را باید در این اندیشه یافت: سخن عاشق و امروزه سخنی از فرط تنهایی است. این سخن شاید بر زبان هزاران تن جاری است که می داند؟)، اما هیچ کس بقای آن را تضمین نکرده؛ این سخنی است که زبان های پیرامون ما آن را یکسر وا نهاده اند: سخنی که این زبانها نادیده اش گرفته، خوارش شمرده، یا به تمسخر گرفته اند، سخنی نه تنها گسسته از قدرت، که همچنین گسسته از سازوکارهای آن (علوم فنون، و هنرها). هنگامی که سخنی اینگونه خود در راستای سیر خویش از اور بیغوله ی ناواقعیت سر در می آورد، تبعید شده از تمام جمعیت ها، تدبیری جز این ندارد که به صورت عرصهی، هرقدر محدود، یک تصریح در آید. این تصریح، در یک کلام، موضوع کتابی است که در این جا آغاز می شود