کتاب این یک چپق نیست

This Is Not a Pipe
با نقاشی هایی از رنه مگریت
  • 15 % تخفیف
    45,000 | 38,250 تومان
  • موجود
  • انتشارات: مرکز مرکز
    نویسنده:
کد کتاب : 9129
مترجم :
شابک : 978-964-305-183-9‬
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 96
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 1973
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 16
زودترین زمان ارسال : 3 اردیبهشت

میشل فوکو از فیلسوفان برجسته قرن بیستم

معرفی کتاب این یک چپق نیست اثر میشل فوکو

کتاب این یک چپق نیست، اثری نوشته ی میشل فوکو است که اولین بار در سال 1973 وارد بازار نشر شد. نوشتن جمله ی «این یک چپق نیست» در کنار تصویری واضح از یک چپق، چه معنایی می تواند داشته باشد؟ نقاشی معروف رنه ماگریت، حکم نقطه ی شروع را برای تحلیل های هنری دلنشین فیلسوف و تاریخ دان برجسته ی فرانسوی، میشل فوکو، دارد. فوکو که بیشتر به خاطر کاوش های درخشان خود در مفاهیم قدرت و ساز و کارهای اجتماعی شناخته می شود، موضعی نسبتا متفاوت را در این کتاب اتخاذ کرده است. او با تحلیل و بررسی ظرافت ها و ابهامات موجود در نقد بصری ماگریت از زبان، یافته های فوق العاده ارزشمند و جذابی را درباره ی این نقاش بزرگ و تأثیرش بر هنر در اختیار مخاطبین قرار می دهد.

کتاب این یک چپق نیست

میشل فوکو
پل میشل فوکو، زاده ی ۱۵ اکتبر ۱۹۲۶ و درگذشته ی ۲۴ ژوئن ۱۹۸۴، فیلسوف، تاریخ دان و متفکر معاصر فرانسوی و واضع اصطلاح «انسان گرایی ضد اومانیستی» است.وی، فرزند «آن مالاپار» و جراح متمول «پل فوکو» بود که در ۱۵ اکتبر ۱۹۲۶ در ناحیه سنت موار پواتیه فرانسه به دنیا آمد. بعدها اسم خود را به میشل فوکو تغییر داد. او صاحب کرسی «تاریخ نظام های فکری» در کالج دو فرانس بود و در دانشگاه ایالتی نیویورک در بوفالو و دانشگاه کالیفرنیا، برکلی تدریس کرد.به خاطر نظریات عمیق و دیدگاه انقلابی درباره ی جامعه، سیاست و تار...
نکوداشت های کتاب این یک چپق نیست
A startling, highly provocative work.
اثری خیره کننده و بسیار برانگیزاننده.
Google Books

By one of the most important theorists of the twentieth century.
اثری نوشته ی یکی از مهم ترین نظریه پردازان قرن بیستم.
Amazon Amazon

Foucault's classic essay on the complex relationship between language and image.
مقاله ی کلاسیک فوکو درباره ی رابطه ی پیچیده ی میان زبان و تصویر.
Barnes & Noble

قسمت هایی از کتاب این یک چپق نیست (لذت متن)
بسیاری از نقاشی های ماگریت به یکی انگاشتن عرفانی و افلاطونی واژه ها با سرشت چیزها به سختی می تازد. همانطور که واژه ها در زبان شناسی سوسوری به «چیزها» اشاره نمی کنند، در سوررئالیسم ماگریت نیز تصاویر پرداخته ی نقاش، به راستی با چیزی که حضور حاکمش به آن، سویه الگو یا سرچشمه ای را اعطا کند، «همگون» نیستند.

مرگ تأویل، به معنای ایمان آوردن به هستی نشانه هاست، نشانه هایی که به گونه ای نخستین، آغازین، راستین، در مقام علامت هایی منسجم، مناسب و نظام مند، وجود دارند... زندگی تأویل، از سوی دیگر به معنای ایمان آوردن به این است که چیزی وجود ندارد بجز تأویل.

آنچه به دید من بسیار پرسش انگیز می آید، تقابل ساده ی شناوری از جا به در رفته ی چپق بالایی است با ثبات چپق پایینی.