کتاب اراده به دانستن

The Will to Knowledge
کد کتاب : 9128
مترجم :

شابک : 978-964-312-717-6
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 250
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1976
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 17
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

میشل فوکو از فیلسوفان برجسته قرن بیستم

معرفی کتاب اراده به دانستن اثر میشل فوکو

کتاب اراده به دانستن، اثری نوشته ی میشل فوکو است که نخستین بار در سال 1976 به چاپ رسید. چرا ما در چند قرن گذشته، به شکلی فزاینده هویت خود را آمیخته با جنسیت خود در نظر گرفته ایم؟ چرا انسان به پژوهش درباره ی رابطه ی جنسی تا این اندازه علاقه مند است؟ فوکو در این کتاب نشان می دهد که باور ندارد مفهوم جنسیت، بیان کننده ی معنایی ثابت است. او در عوض مسیری را در پی می گیرد که بیان می کند درک ما از جنسیت، در طول قرون گذشته با معانی مختلفی همراه بوده، به شیوه های مختلفی به کار گرفته شده و در خدمت اهداف مختلفی بوده است. فوکو در کتاب اراده به دانستن به مخاطبین می گوید که مفهوم جنیست، «چیزی بدون تغییر» نیست بلکه در طول سال ها به عنوان ابزاری برای توزیع گونه هایی مشخص از قدرت به کار رفته است.

کتاب اراده به دانستن

میشل فوکو
پل میشل فوکو، زاده ی ۱۵ اکتبر ۱۹۲۶ و درگذشته ی ۲۴ ژوئن ۱۹۸۴، فیلسوف، تاریخ دان و متفکر معاصر فرانسوی و واضع اصطلاح «انسان گرایی ضد اومانیستی» است.وی، فرزند «آن مالاپار» و جراح متمول «پل فوکو» بود که در ۱۵ اکتبر ۱۹۲۶ در ناحیه سنت موار پواتیه فرانسه به دنیا آمد. بعدها اسم خود را به میشل فوکو تغییر داد. او صاحب کرسی «تاریخ نظام های فکری» در کالج دو فرانس بود و در دانشگاه ایالتی نیویورک در بوفالو و دانشگاه کالیفرنیا، برکلی تدریس کرد.به خاطر نظریات عمیق و دیدگاه انقلابی درباره ی جامعه، سیاست و تار...
نکوداشت های کتاب اراده به دانستن
Exquisitely reasoned and cogent.
با استدلال هایی بدیع و مجاب کننده.
The New York Times Book Review

Foucault is a thinker from whose writing one can infer lessons for our modern lives and dilemmas.
فوکو، اندیشمندی است که می توان از آثارش، درس هایی برای زندگی و معضلات مدرنمان گرفت.
Boston Globe Boston Globe

An insightful work.
اثری خردمندانه.
Barnes & Noble

قسمت هایی از کتاب اراده به دانستن (لذت متن)
نباید سکسوالیته را داده ای طبیعی تصور کرد که قدرت تلاش می کند آن را مطیع و سرکوب کند، یا حوزه ای مبهم که دانش تلاش می کند به تدریج آن را کشف کند. سکسوالیته نامی است که می توان به سامان های تاریخی داد: نه واقعیتی پنهان که تسخیر آن دشوار باشد، بلکه یک شبکه ی بزرگ سطحی که در آن برانگیختن بدن ها، تشدید لذت ها، تحریک به گفتمان، شکل گیری شناخت ها، و تقویت کنترل ها و مقاومت ها به طور زنجیروار و مطابق با چند استراتژی دانش و قدرت به یکدیگر متصل می شوند.

اما گویی غروبی سریع از پی این روز روشن آمد و سپس شب های ملال آور بورژوازی ویکتوریایی. پس سکسوالیته به دقت محبوس شد و به خانه ها نقل مکان کرد. خانواده ی زناشویی، سکسوالیته را تصاحب کرد و به تمامی در کارکرد مهم تولید مثل ادغام کرد. در مورد مسائل جنسی سکوت حاکم شد. زوج مشروع و تولید مثل گر قانون وضع کرد. این زوج خود را به منزله ی الگو تحمیل کرد، هنجار را ارج نهاد، حقیقت را در اختیار گرفت، حق سخن گفتن را برای خود حفظ کرد و در عین حال اصل رازداری را به خود اختصاص داد.

به ما توضیح می دهند که اگر از عصر کلاسیک بدین سو، سرکوب وجه بنیادین رابطه ی میان قدرت، دانش و سکسوالیته بوده است، نمی توان از آن رهایی یافت مگر به بهایی گزاف: بهایی نه کم تر از تخطی از قوانین، برداشتن ممنوعیت ها، هجوم گفتار، احیای لذت در واقعیت، و اقتصاد کاملا جدیدی در ساز و کارهای قدرت؛ زیرا کوچک ترین تلالو حقیقت، مشروط به سیاست است.