کتاب خاستگاه هرمنوتیک خود

About the Beginning of the Hermeneutics of the Self
کد کتاب : 9122
مترجم :

شابک : 978-964-185-509-5
قطع : جیبی
تعداد صفحه : 189
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 1980
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 6
زودترین زمان ارسال : 6 اردیبهشت

میشل فوکو از فیلسوفان برجسته قرن بیستم

معرفی کتاب خاستگاه هرمنوتیک خود اثر میشل فوکو

کتاب خاستگاه هرمنوتیک خود، اثری نوشته ی میشل فوکو است که اولین بار در سال 1980 به چاپ رسید. فوکو در سال 1980، پروژه ی تحقیقاتی گسترده ای را در باب رابطه ی میان مفهوم ذهنیت (سوبژکتیویته) و حقیقت آغاز کرد که به یکی از اساسی ترین شاخصه های آثارش در مورد دانش، قدرت و خویشتن تبدیل شد. سخنرانی هایی که در کتاب خاستگاه هرمنوتیک خود به مخاطبین ارائه شده اند، به شکلی روشن و جامع ما را با این پروژه ی تحقیقاتی فوکو آشنا می کنند و از طریق مقایسه ی روش های پرداخت یونانی-رومی به مفهوم خویشتن با فرهنگ مسیحی، از خاستگاه تاریخی بسیاری از عواملی پرده برمی دارند که هنوز هم در تعریف ما از مفاهیم مدرن تأثیرگذارند.

کتاب خاستگاه هرمنوتیک خود

میشل فوکو
پل میشل فوکو، زاده ی ۱۵ اکتبر ۱۹۲۶ و درگذشته ی ۲۴ ژوئن ۱۹۸۴، فیلسوف، تاریخ دان و متفکر معاصر فرانسوی و واضع اصطلاح «انسان گرایی ضد اومانیستی» است.وی، فرزند «آن مالاپار» و جراح متمول «پل فوکو» بود که در ۱۵ اکتبر ۱۹۲۶ در ناحیه سنت موار پواتیه فرانسه به دنیا آمد. بعدها اسم خود را به میشل فوکو تغییر داد. او صاحب کرسی «تاریخ نظام های فکری» در کالج دو فرانس بود و در دانشگاه ایالتی نیویورک در بوفالو و دانشگاه کالیفرنیا، برکلی تدریس کرد.به خاطر نظریات عمیق و دیدگاه انقلابی درباره ی جامعه، سیاست و تار...
نکوداشت های کتاب خاستگاه هرمنوتیک خود
A fascinating and important work.
کتابی شگفت انگیز و مهم.
Barnes & Noble

It provides readers with a concise statement of the stakes of Foucault’s later thought.
این اثر، شرحی موجز از مبانی اندیشه های بعدی فوکو را در اختیار مخاطبین قرار می دهد.
Choice

قسمت هایی از کتاب خاستگاه هرمنوتیک خود (لذت متن)
وقتی از هرمنوتیک خود صحبت می کنم، منظورم نوع بدی از علوم انسانی نیست که در تضاد با نوع خوب باشد. منظورم این است که پروژه ی هرمنوتیک خود، چارچوب تاریخی همه ی علوم انسانی بوده است.

مثلا در فلسفه ی یونان چرا فلاسفه طی قرون متمادی به مردم که بسیار دل مشغول قواعد زندگی و شیوه ی زندگی کردن بودند، می گفتند چگونه رفتار کنند و چرا هرگز تصور نمی کردند که مردم به چیزی نظیر علوم انسانی نیاز دارند؟ به اعتقاد من این تصور با مسیحیت آغاز شد، آن هنگام که نه تنها کتاب مقدس، بلکه خود نیز به موضوعی برای تأویل بدل شد.

مسئله ی ما اکنون این است که کشف کنیم این خود، چیزی غیر از همبسته ی تاریخی تکنولوژی های برساخته طی تاریخمان نیست.