کتاب تکوین و تحول چهره قهرمان در اسطوره ها و حماسه ملی ایران

Takvin va tahavole chehre-ye ghahreman
کد کتاب : 41188
شابک : 978-6004350631
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 352
سال انتشار شمسی : 1396
سال انتشار میلادی : 2017
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب تکوین و تحول چهره قهرمان در اسطوره ها و حماسه ملی ایران اثر حمیدرضا خوارزمی

اثر پیش رو کتابی است به قلم دکتر "حمیدرضا خوارزمی" که در آن "تکوین و تحول چهره قهرمان در اسطوره ها و حماسه ملی ایران" به تصویر کشیده شده است. در این اثر از خدایان، به عنوان قهرمانان اسطوره‌ای یا پیش قهرمانانی نام برده می‌شود که در مرحله بعدی به قهرمانان حماسی بدل می‌شدند. از آنجا که اسطوره‌ها شروع‌کننده‌ی پیش‌آفرینش‌ها هستند و شروع آفرینش با ذهن جویای انسان خلق شده، آنها وجود خود را به دوره‌ای می‌رسانند که بی زمان و بی‌مکان بود و الهه‌های مختلف که محافظ زمین و آسمان و موجودات هستند به تدریج به واسطه‌ی عوامل گوناگونی به این عرصه می پیوندند و سپس انسان خلق می‌گردد.
در این سیستم ذهنی، خلقت از دوران اوج درخشانش فاصله گرفته و نزاع الهه‌ها با یکدیگر یا با انسان ناسپاس شروع می‌شود. اندک‌اندک به همان شکل که حیات بشر دچار تحول شده، داستانهای آنان نیز در مواجهه با تجربیات بدیع، به شکل تازه‌ای بروز می‌یابد. حضور خدایان به تدریج رنگ می‌بازد و ساختارهای افسانه‌ای با هنجارهای حماسی جایگزین می‌شوند.
در "تکوین و تحول چهره قهرمان در اسطوره ها و حماسه ملی ایران" به کوشش دکتر "حمیدرضا خوارزمی"، پیوند بین اسطوره، تاریخ و حماسه برجسته شده است و مطالعه ابتدا مفاهیم اسطوره را از چندین دیدگاه آشکار می‌کند.
دکتر "حمیدرضا خوارزمی" اثر حاضر را طی هشت فصل تنظیم شده است که هر یک مطالب مهمی را در مضمون تعریف‌های موجود در عرصه‌ی مورد مطالعه، چگونگی شکل گرفتن هستی در اساطیر، پیش‌قهرمان و قهرمان، خدایان، فاکتورهای موثر در حماسه و اساطیر، اسطوره و تکامل حماسی، قهرمان‌های حماسی ایران‌زمین، اهریمنان و دیگر موجودات در حماسه و نحوه‌ی دگرگونی و تکامل آنها، ارائه می‌کند.

کتاب تکوین و تحول چهره قهرمان در اسطوره ها و حماسه ملی ایران

حمیدرضا خوارزمی
حمید رضا خوارزمی متولد سال 1357 ،استادیار وعضو هیات علمیبخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید باهنر کرمان می باشد.
دسته بندی های کتاب تکوین و تحول چهره قهرمان در اسطوره ها و حماسه ملی ایران
قسمت هایی از کتاب تکوین و تحول چهره قهرمان در اسطوره ها و حماسه ملی ایران (لذت متن)
چون معیارهای اسطوره ای در ساختهای حماسی تأثیر زیادی داشته اند ، در بحث حماسه و اسطوره ، نمایاندن مرز بین این دو بحث کار بس دشواری بود ، ولی در حد توان ذهنی به این امر پرداخته شد . گردانندگان اصلی اسطوره ها خدایان بوده اند که اعمال ، حرکات ، فکر و نگاهشان در جامعه اسطوره ای ، آغازگر حرکت انسان به سوی قصه های قهرمانی بوده است . این قصه ها برای واکاوی و چگونگی آغاز ، ما را از پرداختن به خود زندگی خدایان در اسطوره های مختلف بی نیاز نمی کرده است ؛ به همین جهت از همان ابتدا معیارهای آفرینشی در اسطوره های گوناگون مورد توجه قرار گرفت تا این معیارها قرینه ای برای زیستن الهه های گوناگون در اختیار ما قرار دهد ، تا با این معیارها به صورت منظم بتوانیم تکوین و تحول آنان را بررسی کنیم . به عنوان نمونه ، برای پدید آمدن زمین ، آسمان ، کوه ، دشت ، دریا و سایر پدیده ها ، طی قربانی ای که بین خدایان انجام می گیرد و خدای خاصی قربانی می گردد ، هستی شکل می گیرد . در اسطوره های ایرانی ، کیومرث با توطئه اهریمن می میرد و از بدن او بعضی پدیده های آفرینش به وجود می آیند.