کتاب سامان سیاسی در جوامع دستخوش دگرگونی

Political Order in Changing Societies
کد کتاب : 42385
مترجم :
شابک : 978-9642249190
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 676
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 1968
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 7
زودترین زمان ارسال : 20 اردیبهشت

معرفی کتاب سامان سیاسی در جوامع دستخوش دگرگونی اثر ساموئل هانتینگتون

سامان سیاسی در جوامع دستخوش دگرگونی کتابی است که در سال 1968 توسط ساموئل پی هانتینگتون نوشته شده است و به تغییرات در نظام های سیاسی و نهادهای سیاسی می پردازد. هانتینگتون نظریه‌های رایج و خوش‌بینانه‌تر مدرنیزاسیون را رد کرده و استدلال می کند که نظم و ثبات به خودی خود اهدافی حیاتی در کشورهای در حال توسعه هستند. همانطور که فرانسیس فوکویاما بیان کرد، هانتینگتون استدلال می کند که زوال سیاسی "حداقل به اندازه توسعه سیاسی محتمل است" و نه توسعه اقتصادی و نه اجتماعی نمی تواند بدون نظم سیاسی ادامه یابد.
هانتینگتون استدلال می کند که تغییرات ناشی از تنش های درون نظام سیاسی و اجتماعی است و نظریه مدرنیزاسیون را مورد انتقاد قرار می دهد و معتقد است که استدلال آن برای تغییر و توسعه اقتصادی که عوامل اصلی ایجاد سیستم های سیاسی باثبات و دموکراتیک هستند ناقص است. وی با تمرکز بر عوامل دیگری مانند شهرنشینی، افزایش سواد، بسیج اجتماعی و رشد اقتصادی، تاکید می کند که این عوامل ارتباط قابل توجهی با توسعه سیاسی ندارند. در واقع بخش عمده ای از استدلال او این است که این فرآیندها مرتبط اما متمایز هستند.
وجود (یا فقدان) سامان را نباید با موضوع نوع آن نظم (چه در سطح سیاسی - دموکراتیک، اقتدارگرا، و چه در سطح اقتصادی - سوسیالیستی، بازار آزاد و غیره) اشتباه گرفت، در حالی که مدرنیته برابر با ثبات است. نوسازی در واقع به دلیل شهرنشینی، افزایش توقعات به دلیل سواد، آموزش و گسترش رسانه ها و غیره عامل بی ثباتی است. با توجه به اتحاد جماهیر شوروی دهه 1960، او ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی را «به یک اندازه عالی» به دلیل کنترل های قوی تحمیل شده توسط شوروی می دانست.

کتاب سامان سیاسی در جوامع دستخوش دگرگونی

ساموئل هانتینگتون
ساموئل هانتینگتون (۱۸ آوریل ۱۹۲۷–۲۴ دسامبر ۲۰۰۸)، متخصص علوم سیاسی شهیر آمریکایی بود.وی بخاطر نظریه برخورد تمدن‌ها و پیش‌بینی کشمکش جهان غرب با جهان اسلام شهرت جهانی پیدا کرده بود. ساموئل هانتینگتون، دانش‌آموخته و به مدت ۵۸ سال، استاد دانشگاه هاروارد بود.
دسته بندی های کتاب سامان سیاسی در جوامع دستخوش دگرگونی
نکوداشت های کتاب سامان سیاسی در جوامع دستخوش دگرگونی
This pioneering volume, examining as it does the relation between development and stability, is an interesting and exciting addition to the literature.
این کتاب پیشگام که رابطه بین توسعه و ثبات را بررسی می کند، مطالبی جالب و هیجان انگیز به ادبیات می افزاید.
American Political Science Review

Must’ reading for all those interested in comparative politics or in the study of development
کتابی ضروری برای همه کسانی که به سیاست تطبیقی ​​یا مطالعه توسعه علاقه دارند.
Dankwart A. Rustow

قسمت هایی از کتاب سامان سیاسی در جوامع دستخوش دگرگونی (لذت متن)