کتاب شر و بشر

Shar va Bashar
پاسخ اگزیستانسیالیستی به مسئله ی شر (فلسفه ی دین)
  • 15 % تخفیف
    72,200 | 61,370 تومان
  • موجود
  • انتشارات: پیله پیله
    نویسنده:
کد کتاب : 43003
شابک : 978-6229748879
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 160
سال انتشار شمسی : 1400
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 21 اردیبهشت

معرفی کتاب شر و بشر اثر علی هادوی

جهان فاش است. بد و خوب و زشت و زیبایش را با هم به­ ظهور رسانده است. این توازن و تلائم را نیز می­ بایست در کنار هم تفسیر و فهم کرد. مشکل آن­جایی رخ عیان می­ کند که فهم خودخواه بشر بدون در نظر گرفتن این کلیت منسجم و بی آن­که نقش خود را در تشدید این تعارض­ ها در نظر آورد اقدام به ایراد و گلایه می­ کند.
ماجرای شرور و درد­ها سوای وجودشان از وجه خاص دیگری نیز برای انسان سوال برانگیزند، اینکه حتی اگر آن­ها را وجودی و ضروری بدانیم، با این حال چرا برای من رخ می­ دهند و یا چرا تا این اندازه پر­تکرار و فاجعه­ بار می­ شوند؟
ابهامات و ایرادات اگر رخ می­ دهند محصول چشم و گوش و دست ماست. پاره­ای از جهان را تیغ دیده­گان بریده­اند، گوش ه­ای در دالان پیچاپیچ گوش ها گم گشته­ اند و بخش دیگر لابه­ لای انگشتان، نا­ملموس ماندند. نتیجتا آن جهان بی­ رمق باقیمانده­ای که به ذهن می­ رسد و فهم می­ نامیم به راستی چه مطابقتی یا قرابتی با جهان فاش دارد؟
چاره­ ای نیست که بپذیریم، وجود صحنه­ ی تصادف­ ها و تصادم­ هاست، وجود عرصه­ ی درد است. زیباترین تجربه­ های آدمی نیز منطوی در درد است. کدام فاتحی است که دل­مشغول شکست رقیب نباشد؟ کدام عاشقی که توامان درگیر امید وصال و درد هجران نگردد؟ معشوق بودن که مغرورانه ترین لذت می­ نماید، به ترسناکی تعقیب شدن است، بی آنکه بخواهی چشمانی به تو خیره و جنونی تو را طلب می­ کند. این نکته در مناظره مشهور سیمونید حکیم و هیرون مستبد نیز به خوبی مطرح شده است:
سیمونید حکیم: مستبد با هر یک از حواس خود لذت­ های خیلی بیشتری را احساس می­ کند، در حالی که ناراحتی اش خیلی کمتر است.

کتاب شر و بشر

علی هادوی
علی هادوی متولد سال 1372،دانشجوی دکتری فلسفه محض دانشگاه علوم و تحقیقات تهران، کارشناس ارشد فلسفه دین دانشگاه تهران، کارشناس فلسفه اسلامی دانشگاه قم می باشد. ویمدیر آموزشی موسسه تحقیقات اجتماعی تاک، دبیر انجمن فلسفه دانشگاه قم، عضو هیئت تحریریه مجله دانشجویی-تخصصی فلسفه دین دانشگاه تهران است.