کتاب هویت ایران

The Identity of Iran
کد کتاب : 43532
شابک : 978-9644160523
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 416
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2020
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب هویت ایران اثر فخرالدین عظیمی

"هویت ایران" اثری است به قلم "فخرالدین عظیمی"، که در آن دیدگاه های مدنی و نمودهای ناسیونالیسم در ایران را مورد واکاوی قرار می دهد. "فخرالدین عظیمی" با بررسی "هویت ایران" در نه فصل، خو و سرشت وطن دوستی را در ایرانیان به تصویر می کشد و نتایج حاصل از سال ها تحقیق و مکاشفه پیرامون این مساله را به خوانندگان ارائه می کند.
در فصل نخست کتاب "هویت ایران"، زمینه ای از مطالب پیش رو ارائه می شود که به تببین چیستی آن ها می پردازد. در فصل دوم که مفاهیم را در ایران و فراتر از مرزهای آن مورد بررسی قرار می دهد، نتایج شکست، اضطرارها و دولت ملی در کنار هویت ایرانی به چالش کشیده می شود. سپس با پرداختن به مساله ی مشروطه، ملت و سلطنت، منش و "هویت ایران" در بستر آنچه حاصل تقدیر یا انتخاب است، موضوع فصل سوم را تشکیل می دهد و در فصل چهارم تحت عنوان مرام ملی، ناسیونالیسم اقتدارگرا و مدنی، جایگاه و منزلت ملت، دولت دکتر مصدق و حزب توده زیر ذره بین قرار می گیرد. فصل پنجم به مساله ی فرهنگ و زبان مردم ایران می پردازد و پایداری، دغدغه های فرهنگی و هویتی، وطن دوستی در قالب شعر و پذیرش یا فرار از سنت را مورد بحث قرار می دهد. فصل ششم با پرداختن به ادب فارسی و گستره ای که در برمی گیرد، موطن فارسی زبانان را بررسی می کند و در فصل های هفت و هشت، آریاییان، هندوها، صهیونیسم و بنیادگرایی اسلامی، تجزیه و تحلیل می شوند. فصل نهم تحت عنوان چالش ها و هشدارها، آخرین فصل از کتاب "هویت ایران" به قلم "فخرالدین عظیمی" است که این مساله را از نگاه سوسیالیسم، ناسیونالیسم و لیبرالیسم، مرحله به مرحله تشریح می کند.

کتاب هویت ایران

فخرالدین عظیمی
فخرالدین عظیمی (متولد 1332) پژوهشگر و استاد تاریخ معاصر ایران است. او هم‌اکنون استاد تاریخ دانشگاه کنتیکت است.عظیمی در 1332 در تهران متولد شد. تحصیلات خود را در دانشگاه تهران انجام داد، فوق لیسانس خود را از سواس و دکترای تاریخ را در ۱۹۸۵ از دانشگاه آکسفورد دریافت کرد.عظیمی برنده جایزه انجمن بین‌المللی ایران‌شناسی در سال ۲۰۱۰ است. «بنیاد مصدق» در ژنو نیز جایزهٔ خود را به کتاب در پی مردم‌سالاری، کشاکش صد ساله با خودکامگی در ایران عظیمی اعطا کرده‌است. مقاله آ...
دسته بندی های کتاب هویت ایران
قسمت هایی از کتاب هویت ایران (لذت متن)
برای بازتاب و بازتولید احساسات وطن دوستانه زبان شعر از هر زبانی کارامدتر و گیراتر بوده است . ناسیونالیسم ایران دست کم از روزگار مشروطه به این سو در تخیل بسیاری شاعران جایگاهی استوار داشته است و بسیاری مردم برزن و بازار به یاری این شعرها احساسات خود را بیان کرده اند . بعضی خرده گرفته اند که ایرانیان به هر مناسبتی شعری می خوانند و سخنانی کلی می بافند. این خرده گیری از جهتی به جاست . اگر "شاعرانگی" ، یا دست یازیدن به شعر به معنای نفی منطق امروزین و اندیشه و انتقاد باشد ، باید از آن پرهیز کرد . اگر به معنای دل سپردن به اندیشه های کهنه و پذیرفتن حکمت زنگ زده ای باشد که روزگار آن سپری شده ، سخت ناپسند است . ولی شعر در فرهنگ کهن ایران جایگاهی والا داشته است . چه کسی می تواند اهمیت فردوسی را در دوام هویت فرهنگی ایران نادیده بگیرد ؟ در شرایطی که شمار ناچیزی از مردم توان خواندن و نوشتن داشتند به خاطر سپردن شعر امری رایج و موجب گسترش و تراوش درونمایه های فکری آن بوده است.