کتاب مهدی حمیدی شیرازی

Mehdi Hamidi
(شاعر و عاشق)
کد کتاب : 46132
شابک : 978-6008967392
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 528
سال انتشار شمسی : 1402
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 21 اردیبهشت

معرفی کتاب مهدی حمیدی شیرازی اثر کامیار عابدی

مهدی حمیدی شیرازی (1293-1365) یکی از عشاق اصیل شعر کلاسیک فارسی بود و در دوره‌ی 1320 تا 1350 به عنوان یکی از شخصیت‌های مهم در جریان جدال بین سنت و تجدد شناخته می‌شد. در این مدت، در آثار نمایشی، نثری و سخنرانی‌های خود، از توجه بی‌پایان به نیمایوشیج و شاعران نیمایی‌اش پرهیز می‌کرد، اما شاعران نوگرا به شدت به او انتقاد می‌نمودند و واکنش‌های متقابل نیز داشتند. با این حال، در سروده‌های خود از ساختارهای کلاسیک شعر بهره‌برداری می‌کرد و نمونه‌هایی مانند "مرگ قو"، "در امواج سند"، "موسی" و "بت شکن بابل" به‌عنوان معتبرترین شعرهای دوره تجدد ادبی محسوب می‌شوند.

در این کتاب تاریخی-ادبی، مولف به شیوه‌ای که معمول بود، در چهار بخش و 24 فصل، از زندگی شخصی و زندگی‌نامه حمیدی می‌گوید، به تحلیل و بررسی دقیق شعرهای او می‌پردازد، روایت‌های مختلف شهرآشوب‌ها و مناقشات او را منعکس می‌کند و آراء پراکنده او در مورد جریان‌های شعر فارسی از دوره رودکی تا بهار را مشخص و دسته‌بندی می‌کند. در قسمت پنجم نیز، آراء حدود 30 نفر از شاعران، ادیبان و پژوهشگران موافق و مخالف او جمع‌آوری شده است.

کتاب مهدی حمیدی شیرازی

کامیار عابدی
كامیار عابدی متولد اول فروردین 1347 است.‏ وی از سال‌های پایانی دهه 1360 ضمن اشتغال به كار معلمی و همكاری با مطبوعات، به نقد و پژوهش ادبی روی آورده است. عمده توجه وی به شعر فارسی از اواخر دوره قاجار «دوره های بیداری و مشروطه» تا امروز است .
دسته بندی های کتاب مهدی حمیدی شیرازی