کتاب جامعه شناسی و فهم جامعه ایران

Sociology and understanding of Iranian society
(دیدگاه آرایش مناسب بین جامعه مدنی، دولت و اقتصاد)
کد کتاب : 49882
شابک : 978-9641919155
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 219
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2021
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 24 اردیبهشت

معرفی کتاب جامعه شناسی و فهم جامعه ایران اثر حمزه نوذری

"جامعه شناسی و فهم جامعه ایران" اثری است نوشته‎ی "حمزه نوذری" که در آن یک "دیدگاه آرایش مناسب بین جامعه مدنی، دولت و اقتصاد" را ارائه می‌کند. "حمزه نوذری" این کتاب را در چهار فصل و با دو رویکرد رایج که درک جامعه‌ی ایران و دگرگونی‌های آن را فراهم می‌کند، به رشته‎ی تحریر درآورده است. این دو رویکرد عبارتند از رویکرد استبداد و دیکتاتوری ایرانی و رویکرد دولت کمتر، بازار بیشتر. مورد دوم در فصل نخست از کتاب "جامعه شناسی و فهم جامعه ایران" مورد بررسی قرار گرفته و با تلاش جهت تببین انواع مداخلات غیربهینه‌ای که دولت می‌تواند در بازار یا به عبارتی در اقتصاد داشته باشد، به نقد این رویکرد می‌پردازد. فصل دوم نیز، با بررسی رویکرد استبداد ایرانی، فقدان اصناف و جامعه‌ی مدنی مستقل را زیر ذره‌بین می‌برد و مسائل پیش روی این طرز فکر را واکاوی می‌نماید.
فصل سوم از کتاب "جامعه شناسی و فهم جامعه ایران" به قلم "حمزه نوذری"، آرایش‌های مختلف میان جامعه‌ی مدنی، دولت و اقتصاد یا همان بازار را در مکاتب فکری متنوعی نظیر ویر و دورکیم، گرامشی و در اندیشه‎‌ی جامعه‌شناسان معاصر بررسی می‎کند. نویسنده هم چنین این آرایش را بر مبنای فرهنگ سیاسی نیز می‌کاود و بازار را به مثابه سیاست، تشریح می‎کند. در بحث مبانی دیدگاه آرایش‎‌های مختلف که در فصل سه ذکر شد، نویسنده در فصل چهارم و انتهایی کتاب، تفکر ذات‌گرا و رابطه‌ای را تجزیه و تحلیل می‌کند و رویکرد رابطه‌ای را در عمل و همچنین در تعریف دولت، می‌شکافد. "حمزه نوذری" آرایش‌های مختلف را میان مدیران دولتی و سرمایه‌داران نیز بررسی نموده که حسن ختام این اثر تحلیلی و جامعه‌شناختی می‌باشد.

کتاب جامعه شناسی و فهم جامعه ایران

حمزه نوذری
حمزه نوذری متولد سال 1356، عضو هیات علمی گروه جامعه‌شناسی،دبیر کارگروه تخصصی ساختارهای مشاوره شغلی و کاریابی تخصصی در دانشگاه خوارزمی می باشد. وی استادیار گروه آموزشی جامعه شناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه خوارزمی است.
قسمت هایی از کتاب جامعه شناسی و فهم جامعه ایران (لذت متن)
از متن پشت جلد کتاب: در این اثر با بهره گیری از علم جامعه شناسی و بررسی انتقاد 2 رویکرد دولت کمتر بازار بیشتر و استبداد ایرانی، دیدگاه جدیدی برای فهم جامعه ایران پیشنهاد شده . دیدگاه آرایش مناسب بین جامعه مدنی ، دولت و اقتصاد بازار فهم جامعه را فراسوی دوآلیسم دولت - بازار ممکن میسازد داستان موفقیت و شکست های هر جامعه ای باید در شرایط هم افزایی یا عدم هم افزایی بین جامعه مدنی ، دولت و اقتصاد درک بشود. در این اثر تحولات تاریخی ایران مانند انقلاب مشروطه و بعد از آن با چنین دیدگاهی تحلیل شده است.