کتاب اساطیر و فرهنگ ایران

Myths and culture of Iran
  • 15 % تخفیف
    450,000 | 382,500 تومان
  • موجود
  • انتشارات: توس توس
    نویسنده:
کد کتاب : 54353
شابک : 978-9643154370
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 660
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 1996
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 19 اردیبهشت

معرفی کتاب اساطیر و فرهنگ ایران اثر رحیم عفیفی

"اساطیر و فرهنگ ایران" پژوهشی است از دکتر "رحیم عفیفی" که در آن طی دو بخش، جنبه‌های اساطیری، عقیدتی و فرهنگی مردم ایران را پیش از ورود اسلام بررسی می‎کند و سپس به شرح و تفسیر واژگانی می‌پردازد که جنبه‌های اسطوره‌ای و فرهنگی ایران را در این دوره، بازتاب می‌دهند.
طبیعی است که اسطوره‌‌ها ساختار جامعه‌ای را که در آن تکامل یافته اند منعکس می‌کنند. طبق برخی از نظریه‌ها که طرفداران و همچنین مخالفان سرسختی دارد، استدلال شده است که اسطوره‌ها سه قشر از جامعه را متمایز می‌کنند که نماینده‌ی سه کارکرد می‌باشد: حاکمیت مذهبی و حقوقی، جنگجویان دغدغه‌مند با قدرت فیزیکی، و کارگران مولد. می‌توان گفت که بسیاری از اسطوره‌ها را می‌توان به این شیوه طبقه‌بندی کرد.
نکته کلی مبنی بر این است که الگوهای اسطوره‌شناسی، الگوهای اجتماعی را منعکس می‌کنند و باید پذیرفت که انعکاس اسطوره در جامعه‌ای که در آن به وجود آمده، امری اجتناب‌ناپذیر است. برای مثال، تصاویر جنگجویان مرتبط با میترا منعکس‌کننده شیوه‌‌های رزمی ایران باستان است، زیرا نماد اسطوره‌ای گاو، بازتاب‌دهنده زندگی جمعی آنها است. دعای زرتشتیان در برابر آفریده‌های الهی، به‌ویژه آتش و آب، به جای معابد، نشان‌دهنده زندگی عشایری آنهاست. نقش‌های مختلف آتش در اساطیر زرتشتی نشان‌دهنده کارکردهای متنوع آن در جامعه باستانی است که این کارکرد از گرمای محافظت‌کننده از زندگی گرفته تا فرآیندهای قضایی را شامل می‌شود. اسطوره‌‌ها دقیقا به این دلیل قدرتمند هستند که جامعه و ارزش‌‌هایی را که در آن گنجانده شده‌اند منعکس می کنند. از این رو مطالعه اسطوره‌شناسی برای درک جامعه به ویژه آرمان‌‌ها، ترس‌‌ها و انگیزه‌‌های آن مهم است و کتاب "اساطیر و فرهنگ ایران" به قلم دکتر "رحیم عفیفی"، گامی مهم در جهت این درک به حساب می‌آید.

کتاب اساطیر و فرهنگ ایران

قسمت هایی از کتاب اساطیر و فرهنگ ایران (لذت متن)
پیشینه تاریخ سرزمین ایران: پیشینه ی تاریخ و تمدن سرزمین ایران بزرگ به هزاران سال پیش می رسد و از فرهنگ و زبان مردم این مرز و بوم آباد و پر نعمت کم و بیش در آثار بجا مانده،آگاهی ها در دست است. در نامه تنسر،از منزلت سرزمین ایران سخن رفته و چنین آمده است که :زمین چهار قسمت دارد،یک جز زمین ترک میان مغارب هند تا مشارق روم،و جز دوم میان روم و قبط و بربر،وجز سوم سیاهان از بربر تا هند،و جز چهارم این زمین که منسوبست به پارس،و لقب بلادالخاضعین-میان جوی بلخ تا آخر بلاد آذربایگان و ارمینیه فارس(=ارمنستان ایران)و فرات و خاک عرب تا عمان و مکران از آنجا تا کابل و تخارستان و این جز چهارم برگزیده زمین است و از دیگر زمینها به منزلت سر و ناف و کوهان و شکم...