کتاب آندلس

Andalusia
تاریخ حکومت مسلمانان دراروپا
کد کتاب : 55726
شابک : 978-6003391352
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 302
سال انتشار شمسی : 1400
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب آندلس اثر محمدابراهیم آیتی بیرجندی

کتاب حاضر بر اساس شواهد تاریخی پیرامون تعاملات و تقابل تمدن‌های اسلام و مسیحیت در اسپانیا بحث نموده، و تأثیرات فرهنگ اسلامی را در غرب بررسی کرده ‌است. با این تفاسیر سخن گفتن از مدجنان به معنی بررسی بخشی از روابط و کنش‌های متقابل تمدن‌های مذکور در اسپانیا می‌باشد. اصلاح مدجنان لقب گروهی خاص از مسلمانان اسپانیا است، که با تجاوز مسیحیان به قلمرو اسلامی، تحت حاکمیت آنان به زندگی خویش ادامه دادند.
در کتاب برخی اصطلاحات و مفاهیم مرتبط با موضوع تشریح‌شده، همچنین نحوه‌ی شکل‌گیری تشکل‌های مسیحی و عوامل موثر در پیدایش جوامع مدجن بیان گردیده‌است. چگونگی گسترش سلطه‌ی مسیحیان در مناطق اسلامی و اشاره به جایگاه مدجنان در جامعه مسیحیان از دیگر عناوین کتاب هستند. در ادامه مولف نحوه‌ی برخورد مسیحیان با مدجنان و موریسکوها را توضیح می‌دهد، و نیز از مهارت و توانایی این گروه و نقش آنان در پیشرفت اقتصادی، ادبی و هنری اسپانیا سخن می‌گوید. موریسکو لقب مسلمانانی بود که بر اثر فشار مسیحیان، اسپانیا را ترک کردند و...

کتاب آندلس

محمدابراهیم آیتی بیرجندی
محمدابراهیم آیتی(۱۲۹۴ش–۱۳۴۳ش) نویسنده و مورخ شیعه، نویسنده کتاب تاریخ آندلس و کتاب تاریخ پیامبر اسلام و نیز مترجم تاریخ یعقوبی به زبان فارسی. او علاوه بر تحصیلات حوزوی دارای مدرک دکتری فلسفه اسلامی از دانشگاه تهران بود. آیتی از روحانیون فعال در عرصه‌های علمی، پژوهشی و فرهنگی بود و نزد اهل علم و فرهنگ صاحب جایگاه و احترام بود. او در مهر ۱۳۴۳ شمسی بر اثر تصادف رانندگی درگذشت. کتاب تاریخ پیامبر او برگزیده اولین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شد.