کتاب ایریگاره

Irigaray for Architects
  • 10 % تخفیف
    150,000 | 135,000 تومان
  • موجود
  • انتشارات: فکر نو فکر نو
    نویسنده:
کد کتاب : 58911
مترجم :
شابک : 978-6006985732
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 160
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2007
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 23 اردیبهشت

معرفی کتاب ایریگاره اثر پگ راوز

این کتاب، معماران را با آرا و آثار اندیشمند فرانسوی، لوس ایریگاره آشنا می‌نماید. کتاب، به گزیده‌ای از آثار او، از زمان انتشار نخستین کتاب بحث‌برانگیزش، آینهٔ معاینهٔ زن دیگر (۱۹۷۴) و جدیدترین مجموعهٔ مقاله‌هایش، دست‌نوشته‌های اصلی (۲۰۰۴) می‌پردازد که به‌صراحت با طراحی، و همچنین، با تاریخ، نظریه و نقد معماری ارتباط دارند.
آثار ایریگاره شامل بحث‌های بسیاری دربارهٔ اهمیت فضا و پیوند فضایی میان زنان و مردان در فرهنگ غربی است که همچنین، مباحثی اصلی در طراحی، تاریخ، نظریه و نقد معماری به شمار می‌آیند. او فضاهای کالبدی و معماری (مانند خانه‌ها، بازارچه‌ها، گذرها، راهروها، آستانه‌ها، مرزها، مفصل‌ها، رواق‌ها و پل‌ها) و پنداشته‌های هندسی (همچون، دایره‌ها، خط‌های مورب، روابط بیرون/درون یا منحنی‌های محاط) را مطالعه می‌کند. ایریگاره همچنین، روش‌ها و شگردهای ساختن فضا را کاوش می‌کند که در معماری به کار می‌روند و از آن جمله می‌توان به این موارد اشاره نمود: رویه‌های سنجش و برآورد، ریاضیات و هندسه، مکان‌شناسی و زمین‌شناسی، و تاریخ‌شناسی فضا، زمان و ماده. افزون بر این، او به بررسی نظام‌های زبانی، مادی و بصری در بازنمایی می‌پردازد که آن‌ها را «مهرازی» می‌داند؛ برای نمونه، می‌توان به مطالعاتش دربارهٔ بیان‌های فنی، فلسفی، گفتمانی و متنی اشاره نمود که فضا و اندیشندهٔ فردی را در فرهنگ غربی شامل می‌گردد.
به‌هرروی، آرای ایریگاره دربارهٔ فضا و معماری، ارجاعاتی خنثی و بدون جنسیت نیستند که در قالب معماری فرورفته و سازمان‌یابی فضایی به خود گرفته باشند، بلکه علاقهٔ او به روش‌های بیان فرهنگی، همواره از باورش به شیوه‌های متفاوت زنان و مردان برای بیان و نمود خود برخاسته است.

کتاب ایریگاره

پگ راوز
پگ راوز (زاده: 1968 ، انگلستان) مدرس ارشد مدرسه معماری بارتلت ، UCL ، لندن است. آموزش و تحقیقات وی بر پیوندهای بین رشته ای بین طراحی معماری ، فلسفه ، فناوری و هنرهای تجسمی تمرکز دارد. انتشارات عبارتند از: فضا ، هندسه و زیبایی شناسی (2008) و Irigaray for Architects (2007).