کتاب گفت و گوهای توسعه (شماره 1)

Community development
روایت محمود (سریع القلم) از مساله توسعه در ایران
کد کتاب : 59441
شابک : 978-9644891441
قطع : پالتویی
تعداد صفحه : 138
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2021
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب گفت و گوهای توسعه (شماره 1) اثر محسن رنانی

"گفت و گوهای توسعه" اثر "محسن رنانی"، "روایت محمود (سریع القلم) از مساله توسعه در ایران" را در بردارد. "دکتر محمود سریع‌القلم" ایده‌ی توسعه را برای بهبود رفاه عمومی امری مهم قلمداد می‌کند. از نگاه وی هر کس در هر صنعت و حرفه‌ای که مشغول به کار است از کارخانه‌دار، سیاستمدار و نماینده‌ی مجلس گرفته تا نویسنده و فیلمساز و پزشک، در شرایطی می‌تواند عملکرد خود را به شکلی منطقی و صحیح بسنجد که در محافل و مدارهای بین‌المللی، حضور یا اندیشه‌ای فعال داشته باشد. در نتیجه، "روایت محمود (سریع القلم) از مساله توسعه در ایران" و اعتقاد وی به شکوفایی آن، به بهره بردن از هنجار بین المللی آزمایش شده و پیروی از آن برمی‌گردد.
"محسن رنانی" در "گفت و گوهای توسعه"، نظر دکتر "سریع‌القلم" را پیرامون اصول توسعه جهانی جویا می‌شود و وی نیز معتقد است که چنین اصولی بین‌المللی است و تحت تأثیر مکان، فرهنگ، تاریخ یا ادبیات قرار نمی‌گیرد. با این حال، الگوهای پیشرفت توسط ویژگی‌های بومی و محلی یک کشور تعیین می‌شود و می‌توان گفت که اصول توسعه با الگوهای توسعه متفاوت است. آنچه در "روایت محمود (سریع القلم) از مساله توسعه در ایران" بیشتر مورد توجه قرار گرفته، الگوهای توسعه‌ی ایران و ارزیابی آن با اصول توسعه در سراسر جهان است.
چیزی حدود نود و پنج درصد کشورهای دنیا امروزه از ایده‌ها و اهداف ملی مشابهی برخوردارند و اگر برنامه توسعه ملی جامع آفریقای جنوبی را بررسی کنیم، می توان دریافت که همان کاری را که کره جنوبی چهل سال پیش انجام داد، هم‌اکنون انجام می دهد و مثلا برزیل حالا همان کاری را می‌کند که آلمانی ها صد و بیست و پنج سال پیش انجام دادند. در "گفت‌ و گوهای توسعه" و "روایت محمود (سریع القلم) از مساله توسعه در ایران" و پیشرفت آن، زیر نظر "محسن رنانی"، این مسائل تجزیه و تحلیل می‌شوند.

کتاب گفت و گوهای توسعه (شماره 1)

محسن رنانی
محسن رنانی عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان با مرتبه استاد است. در سال ۱۳۴۴ در رهنان اصفهان به دنیا آمد. وی تا دیپلم را در اصفهان تحصیل کرده و سپس مدارج کارشناسی (۱۳۶۶)، کارشناسی ارشد (۱۳۶۸) و دکترای (۱۳۷۵) خود را در رشته اقتصاد از دانشگاه تهران اخذ کرد.رنانی هم‌اکنون دارای رتبه «استاد تمام» در دانشگاه اصفهان و از صاحب‌نظران اقتصاد کشور است.وی تاکنون بیش از ۱۵ عنوان کتاب به‌طور مستقل یا مشترک تألیف و ترجمه و بیش از یکصد مقاله علمی به چاپ رسانده‌است. دو ...
قسمت هایی از کتاب گفت و گوهای توسعه (شماره 1) (لذت متن)
از متن پشت جلد کتاب: در پژوهش دامنه دار«گفت و گوهای توسعه» کوشش بر این است تا بین صاحب نظران ایرانی که در حوزه توسعه بطور منظم اندیشیده و قلم زده اند، گفت و گوهایی در انداخته شود و در این مسیر، با تدوین روایت هر یک از آن ها از مساله توسعه در ایران، هم به شکل گیری گفتمان توسعه در ایران یاری شود و هم با مدون نمودن و مفصل بندی نقادانه آثارشان، بسط و ترویج اندیشه ورزی مساله محور و ارائه راهکار در حوزه توسعه ملی ممکن شود. زین روی اولین جلد حاصل این پژوهش:«روایت محمود» بیانگر عصاره دیدگاه های محمود سریع القلم درباره مساله توسعه در ایران است. سریع القلم مطلق گرایی و ایدئولوژیک اندیشی نخبگان پس از مشروطیت تا به امروز را، عامل اصلی عدم همکاری و تفاهم آن ها با یکدیگر می داند که باعث شده هیچ گاه سهم منصفانه ای از قدرت و مدیریت میان نخبگانی با دیدگاه های متنوع و متکثر توزیع نشود و در نتیجه باب منازعه بین آن ها گشوده بماند. بنابراین نقطه عزیمت توسعه ایران از دیدگاه سریع القلم، اجماع نخبگان است که در این کتاب، در باب چگونگی تحقق و عملیاتی شدن این راهبرد کلی، شرحی نقادانه بر اندیشه سریع القلم ارائه گردیده است برای گذر از توفان های سهمگین آینده پیش رو.