کتاب نمایش در ژاپن

Japanese Drama
کد کتاب : 67607
شابک : 978-9641941996
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 140
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 1964
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 23 اردیبهشت

معرفی کتاب نمایش در ژاپن اثر بهرام بیضایی

"نمایش در ژاپن" اثری است از "بهرام بیضایی" که در آن فرم‌های اصلی و سنتی تئاتر در ژاپن را تشریح نموده و برای هر کدام نمایشنامه‌ای را به عنوان مثال معرفی می‌کند.
"نمایش در ژاپن" از پیشینه‌ای غنی و جذاب برخوردار است. "بهرام بیضایی" از میان بسیاری از اشکالی که برای "نمایش در ژاپن" وجود دارد، فرم‌های "کابوکی"، با بازنمایی زنده داستان‌های احساسی، "نو"، که با ماسک‌های منحصربه‌فردش محبوبیت پیدا کرده است و "نینگیوجوروری" و "کیوگن" را در این اثر معرفی کرده است.
اجراهای کابوکی بسیار پویا هستند؛ در این فرم از "نمایش در ژاپن" امکان تغییرات ناگهانی صحنه‌ها و ناپدید شدن بازیگران، حال و هوای بسیار زنده‌ای به نمایش می‎‎دهد. در کابوکی یک ارکستر زنده می‌نوازد و سازهای سنتی صحنه را همراهی می‌کند. طرح داستان حول وقایع تاریخی، عشق، توطئه، درگیری‌های اخلاقی و غیره می‌چرخد و آنچه باید به خاطر داشته باشید این است که آنچه نشان داده می‌شود تنها بخشی از کل داستان است.
فرم نو، شامل نزدیک به 240 نمایش است. داستان‌ها را می توان به دسته‌های مختلفی تقسیم کرد که یا با شخصیت‌های انسانی و جدول زمانی خطی همراه هستند، یا شامل جهان‌های ماوراء طبیعی‌اند و یا ترکیبی از این دو هستند. در نو یک یا دو کاراکتر نقابدار در یک زمان ظاهر می‌‌شوند و موضوعات اصلی شامل بازگویی تاریخ یک معبد، تمثیل‌هایی از عالم اموات بودایی، زندگی زنان و غیره هستند که طی یک برنامه پنج پرده‌ای، این موضوعات را ارائه خواهد کرد.
تئاتر کیوگن شکلی از تئاتر کمیک است و معمولا در فواصل بین اجراهای یک نمایش نو اجرا می‌شود. این فرم از "نمایش در ژاپن" از طرح ساده‌ای برخوردار است، دیالوگ‌ها و حرکات اغراق آمیز است و هدف اصلی آن خنداندن مخاطب است.

کتاب نمایش در ژاپن

بهرام بیضایی
بهرام بیضایی (زاده ۵ دی‌ماه ۱۳۱۷ در تهران) کارگردان سینما و تئاتر و نمایش‌نامه نویس و فیلمنامه نویس و پژوهشگر ایرانی است.‏‏بیضایی علاوه بر کارگردانی و نمایش‌نامه نویسی، در سینما عرصه‌های دیگری چون تدوین، ساخت عنوان بندی و تهیه کنندگی را هم تجربه کرده‌است.‏وی کارگردان برخی از بهترین و ماندگارترین آثار سینمای تاریخ ایران است.چریکه تارا، مرگ یزدگرد، باشو غریبه کوچک، شاید وقتی دیگر، مسافران و سگ کشی از مهم‌ترین آثار وی هستند.‏خانواده‌اش اهل کاشان...
قسمت هایی از کتاب نمایش در ژاپن (لذت متن)
کاهن: من کاهنم و از ایالت موساشی آمده ام. شما از مردم این دیارید؟ واسطه: بله، از مردم این دیار. کاهن: حال که چنین است از شما پرسشی دارم. خواهش می کنم پیش بیائید. واسطه: بفرمائید. چه پرسشی؟ کاهن: بی شک پرسشی است شگفت آور، اما اگر شما از فرجام زندگی آتسوموری در این مکان باخبرید، داستان آنرا بازگوئید.