کتاب سینمای بلاتار

The cinema of Beala Tarr
فیلم ها و احساس ها 1 (مجموعه مقالات))
کد کتاب : 75048
شابک : 978-6227543605
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 461
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2013
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 18 اردیبهشت

معرفی کتاب سینمای بلاتار اثر سعیده طاهری

بلا تار، در میان طرفداران هنر سینما، یک مکان متمکن و پایدار دارد که از لرزش و تزلزل دور نیست. شیوه‌ی او در تولید تصاویر، به ویژه نحوه‌ی برداشت‌های بلند در فیلم‌سازی، همچنین روایت (و به ویژه در دوران بعدی خود با روایت‌های کم‌کلام) و استفاده از زمان و مکان‌های منحصر به فرد، او را به یک هنرمند سینما تبدیل کرده است که در دنیای سینمای معاصر به عنوان یک فیلم‌ساز اصیل شناخته می‌شود.

همان‌گونه که امیل برتون اظهار داشته است: "از آغوش خانوادگی و اولین فیلم بلا تار تا آخرین اثر او، یعنی 'اسب تورین'، که او به تازگی انتشارش کرده و در واقع به دلیل خستگی از بار زیاد مسائل و مشکلاتی که برای انجام پروژه‌های قبلی خود داشته، پایان بخش کارنامه‌اش خواهد بود، می‌توان به کل مسیر حرکت سینمای این هنرمند را به عنوان یک سفر به دنیایی تفسیر کرد که با تلاش برای تجسم و تحلیل زندگی، انگار هوا در آن برای نفس کشیدن کمتر می‌شود."

کتاب سینمای بلاتار

قسمت هایی از کتاب سینمای بلاتار (لذت متن)
تکنیک کارگردانی فیلم به روش سینما - وریته یا همان بیان مستند در فیلم های داستانی، در سینمای هنری مدرن اروپا از اواسط دههٔ ۱۹۶۰ فراگیر شد و در اوایل دهه ۱۹۷۰ به اوج خود رسید و بعدها کم کم محو شد. سینمای موج نوی آلمان، به خصوص الکساندر کلوگه اولریش شامونی و پیتر ،فلایشمان تأثیری قابل توجه بر این پدیده سبکی داشتند. در این دوره فیلم سازان از دو راه برای نشان دادن پس زمینه واقعی و غیر داستانی فیلمهاشان استفاده میکردند اول استفاده از فاصله گذاری برشتی که بازگشتی منتقدانه به رسوم قصه گویی است و دوم روشی که کلوگه آن را «رئالیسم به عنوان اعتراض مینامید بنا به ایدۀ کلوگه واقعیت اجتماعی بایستی از فیلتر نگاه و قضاوت صریح شخصی .بگذرد.