کتاب دانشنامه قرآن و قرآن پژوهی

Encyclopedia of the Quran and Quran Studies
(۲ جلدی)
کد کتاب : 8172
شابک : 978-9649097411
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 4766
سال انتشار شمسی : 1393
سال انتشار میلادی : 1998
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : ---
تعداد جلد : 2

معرفی کتاب دانشنامه قرآن و قرآن پژوهی اثر بهاءالدین خرمشاهی

دانشنامه ی قرآن و قرآن پژوهی یک دایره المعارف فارسی است که با همکاری هفده نویسنده و قرآن پژوه و سرپرستی بهاءالدین خرمشاهی نگارش شده است. این دانشنامه با سه هزار و ششصد مقاله هم اصطلاحات و معارف قرآنی و هم آنچه به عنوان قرآن پژوهی شناخته می شود را پوشش می دهد.

مجموعا این سه هزار و ششصد مدخل به نوزده مقوله ی کلی تقسیم شده که شامل اعلام قرآن متشکل از اعلام تاریخی ( انبیا و غیر پیامبران ) و اعلام جغرافیایی ( مکان ها) ، احکام قرآن، سوره ها، آیات مشهور نظیر آیه الکرسی و آیات تطهیر و تیمم و وضو، اصطلاحات و اشارات ادبی نظیر داستان حضرت ابراهیم و یوسف ، اخلاق قرآنی متشکل از اخلاق حمیده ( راست گویی، نیکی ، تواضع ) و اخلاق رذیله ( دروغ، ریاکاری، زنا، حسادت ) ، واژه های کلیدی، آفریده های قدسی و غیبی نظیر بهشت و جهنم و معاد و وحی و حور و ملک، قومیت ها و طایفه ها هچون انصار، بنی اسرائیل و بنی امیه و ثمود و عاد، دین و فرقه ها و مکاتب نظیر اسلام و یهود و خوارج و شیعه، اتفاقات تاریخی مثل صلح ها و جنگ های نبی اسلام، علوم قرآن ، فرهنگ قرآن و تاثیر آن بر آثار سعدی و حافظ و ناصرخسرو، قرآن پژوهی، پژوهندگان قرآن، عبارات معروف قرآنی و قواعد، هنر و قرآن، نهادهای قرآنی و دارالترجمه ها و دارالقرآن ها، بلاغت قرآنی و بررسی آن از نظر تشبیه و استعاره و مجاز می باشد.

این دانشنامه ی دو جلدی در عین موجز بودن اطلاعات جامع و وسیعی را در باب قرآن و معارف آن در اختیار خوانندگان قرار می دهد.

کتاب دانشنامه قرآن و قرآن پژوهی

بهاءالدین خرمشاهی
بهاءالدین خرمشاهی (زاده ۱۳۲۴ در قزوین) نویسنده، مترجم، روزنامه نگار، طنزپرداز، فرهنگ نویس، شاعر و استاد دانشگاه ایرانی است. وی تألیفاتی در حافظ شناسی و تفسیر اشعار او دارد.تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در قزوین گذراند. سپس در رشتهٔ پزشکی پذیرفته شد اما تحصیل در این رشته را در سال سوم نیمه کاره رها کرد (۱۳۴۳) و به همراه کامران فانی به تحصیل در رشتهٔ ادبیات فارسی پرداخت. سپس از دانشگاه تهران فوق لیسانس کتابداری گرفت (۱۳۵۰ تا ۱۳۵۲) و در مرکز خدمات کتابداری مشغول به کار شد. از استادان وی در رشتهٔ ا...
قسمت هایی از کتاب دانشنامه قرآن و قرآن پژوهی (لذت متن)
عبدالرزاق نوفل، قرآن پژوه مصری صاحب چند اثر قرآنی از جمله: اعجاز عددی قرآن، تلاوة القرآن و القرآن والعلم الحدیث. قرآن پژوهان ایران او را با کتاب اول یعنی اعجاز عددی قرآن می شناسند. تحقیق او بسیار جذاب است و ربطی به کارهای شبه ناک رشاد خلیفه که عدد 19 را اساس نظم و توازنهای ریاضی قرآن گرفته بود ندارد. او هیچ عددی را مبنا قرار نمی دهد، بلکه به این می پردازد که هم واژه «آخرت» و هم «دنیا» به اندازه هم و 115 بار در قرآن به کار رفته است. یا «یوم» (روز) 365 بار به اندازه روزهای سال، یا «شهر» (ماه) دوازده بار و مناسبتهای شگفت آور دیگر.