کتاب سلوک فردی

Solouk-e Fardi
سلسله مباحث پیامبرشناسی
کد کتاب : 84378
شابک : 978-9643377175
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 89
سال انتشار شمسی : 1393
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب سلوک فردی اثر سید مجتبی حسینی

مهندس سید مجتبی حسینی، (متولد ۱۳۳۸ ش)، در کنار دروس متداول حوزوی خود تحصیلات دانشگاهی خود را در مقطع کارشناسی مهندسی راه و ساختمان دانشگاه تهران و پس از آن کارشناسی‌ارشد معماری و کارشناسی ارشد فلسفه علم پیگیری کرد. او تاکنون چندین جلد کتاب و مقاله به رشته تحریر درآورده است. «سلوک فردی» دفتری تازه از درس‌گفتارهای سید‌مجتبی حسینی با موضوع واکاوی رفتار و سیره پیامبر اکرم (ص) است. حسینی پس از واکاوی سیره و رفتار پیامبر در زندگی شخصی خود در قالب کتاب «سلوک فردی» که با سبکی منحصر به فرد نوشته شده بود در این اثر به موضوع رفتارها و حرکات اجتماعی پیامبر با تکیه بر احادیث و روایات و نیز آیات قرآن کریم پرداخته است.
این مجموعه از هفت کتاب با عناوین «معرفت و محبت»، «خلقت تا بعثت»، «بعثت تا رحلت»، «معراج»، «وحی، تجربه نبوی و خاتمیت»، «سلوک فردی» منتشر شده و جلد آخر آن نیز «سلوک اجتماعی» نام گرفته است.
در سبک روایی سیدمجتبی حسینی در این کتاب و در حرکتی تازه و بدیع، از توضیح و تفسیر و تحلیل گفتارها و رفتارهای پیامبر اکرم (ص) پرهیز شده است و در مقابل نویسنده سعی کرده است با اتخاذ رویکردی عمومی به معرفی برخی صفات اخلاقی و آداب پیامبر اکرم (ص) در رفتارها و کنش‌های اجتماعی آن بپردازد.
حسینی در مقدمه این کتاب و در شرح این رویکرد خود به این موضوع اشاره داشته است که علت دور شدن از رویکرد تحلیل و تفسیر رفتار پیامبر اکرم (ص) و اتخاذ شیوه تفسیری تازه در این اثر به دلیل این است که مخاطب در روش تحلیل تنها از زاویه‌ای خاص به یک موضوع وارد شده و از سایر زوایای ممکن برای تحلیل رفتار حضرت ختمی مرتبت دور می‌ماند.
با این رویکرد سیدمجتبی حسینی کتاب خود را اثری در راستای واکاوی رفتار پیامبر اکرم (ص) در موضوعاتی چون آداب سفر، تواضع، رفتار با اصحاب، مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی و مردمی بودن عنوان داشته است که با نگاهی عمومی و همه فهم گردآوری و تدوین شده است.
دفتری که پیش‌ رو دارید، تنها اظهار ارادتی است به ساحت مقدس پیامبر رحمت، حضرت محمدبن‌عبدالله صلی‌ الله‌علیه‌و‌اله، شاید تقربی برای نویسنده و خواننده به آن وجود مبارک شود.
هرچه آگاهی ما به پیامبر صلی‌‌الله‌علیه‌و‌اله بیشتر و درست‌‌تر باشد، نه تنها مایه تقرب ما به ایشان می‌‌شود بلکه تدین ما را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.
او پیامبری است که تعلیم و تثبیت مکارم اخلاق از اهداف جدی اوست. بنابراین خود، آراسته‌‌ترین فرد به مکارم اخلاقی است و خداوند از ابتدا او را در حمایت خود به مسیر مکارم اخلاق راه برده است…

کتاب سلوک فردی

سید مجتبی حسینی
مهندس سید مجتبی حسینی، متولد سال ۱۳۳۸ ه.ش، تحصیلات حوزوی خود را از سال دوم راهنمائی آغاز کرد و در سن سی سالگی به درجه اجتهاد رسید. وی همچنین به طور هم زمان کارشناسی مهندسی راه و ساختمان از دانشگاه تهران، و پس از آن کارشناسی ارشد معماری و کارشناسی ارشد فلسفه علم را نیز به پرونده علمی خود افزود. از این مهندس اسلام شناس تاکنون بیش از بیست تألیف در حوزه دین پژوهی و بیش از هزار ساعت سخنرانی منتشر شده است.