کتاب جامعه شناسی چشم و هم چشمی

Jamea Shenasie Cheshm va Ham Cheshmi
کتاب انسان شناخت
کد کتاب : 8892
شابک : 9786008942207
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 116
سال انتشار شمسی : 1397
سال انتشار میلادی : 2018
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب جامعه شناسی چشم و هم چشمی اثر فرشاد قوشچی

از جمله خصوصیاتی که در فرهنگ ایرانی به طور چشمگیری ریشه دوانده پدیدة چشم وهم چشمی و تقلید از دیگران در اعمال، رفتار و روش زندگی است. در ایران پیدایش چشم وهم چشمی به حدود یکصد سال قبل، همزمان با ایجاد شکاف در شیوة زندگی ناشی از تقابل سنت و مدرنیسم مربوط می شود. به دنبال آن، بهبود اوضاع اقتصادی و گسترش فزایندة طبقة متوسط سبب حاکمیت فرهنگ مصرفی در بین مردم شد. امروزه لذت و کام جویی از زندگی تبدیل به یک خواسته قطعی شده و این لذت بدون داشتن کالاهای مصرفی و شرایط زیست آرمانی کم وبیش غیرممکن می نماید. به نظر می رسد عواملی مانند: پیشرفت وضعیت اقتصادی، توسعة پدیدة شهرنشینی، الگوبرداری از سلبریتی ها، مهاجرت و مسافرت به خارج از کشور، رشد سریع انواع رسانه ها و نیز توسعة صنعت مد و برند، سبک زندگی همراه با لذت در جامعه را با سرعت بسیاری گسترش داده است. بنابراین، وضعیتی شبیه یک مسابقه برای متفاوت بودن و تفاخر در بین افراد جامعه به وجودآمده که می توان از آن به چشم وهم چشمی نوین تعبیر نمود.

این کتاب سایه ایست از جامعه شناسی اعترافی که به تبیین و بررسی یکی از پدیده های نو ظهور چند دهه اخیر کشورمان می پردازد، پدیده ای که به دنبال شکل گیری و گسترش طبقه ی متوسط و در پی حاکمیت فرهنگ مصرف گرایی گسترش یافت. چشم و هم چشمی موضوع مورد بحث نوشتار پیش رو است که می توان آن را در مسائل اجتماعی گوناگون، که برخی از آن ها در این جا مورد بحث واقع و اثرات ناشی از آن بازگو شده است، مشاهده کرد.

کتاب جامعه شناسی چشم و هم چشمی

فرشاد قوشچی
فرشاد قوشچی متولد سال 1350 جامعه شناس و نویسنده ایرانی می باشد.
دسته بندی های کتاب جامعه شناسی چشم و هم چشمی
قسمت هایی از کتاب جامعه شناسی چشم و هم چشمی (لذت متن)
هرچند از نظر تاریخی واژه مد بیشتر برای لباس و آرایش افراد به ویژه خانم ها کاربرد داشته اما امروزه با سرعت سرسام آور دنیای مدرن و فناوری های پیشرفته-که خواسته یا ناخواسته تنوع فراوان و مصرف بی شماری را در پی دارد- واژه مد مشمول تمام ابعاد و شئون زندگی است. اکنون مد از لباس، آرایش، مدل مو، زیورآلات گرفته تا اتومبیل، آپارتمان، طراحی ساختمان، مبلمان، وسایل منزل و حتی اسامی فرزندان را شامل می شود. گویا در بین بیشتر افراد جامعه به عنوان یک قانون و اصل اجتماعی اجتناب ناپذیر این امری پذیرفته شده است که یکنواختی و همگونی در پوشش، آرایش، انتخاب رنگ و به طور کلی سبک زندگی در مدتی طولانی موجب خستگی، رخوت و دل زدگی انسان می گردد.