کتاب تاریخ اجتماعی مردن

A Social History of Dying
کد کتاب : 9419
مترجم :
شابک : 9786002784087
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 424
سال انتشار شمسی : 1397
سال انتشار میلادی : 2007
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت
نوع چاپ : دیجیتال - POD

معرفی کتاب تاریخ اجتماعی مردن اثر آلن کلهیر

تجربیات ما در مورد مرگ با ایده های باستانی در مورد مرگ و مسئولیت اجتماعی در پایان زندگی شکل گرفته است. از ایده های عصر حجر در مورد مرگ به عنوان سفر دنیای دیگر به عصر جهان وطنی امروزی در حال مرگ در خانه های سالمندان ، آلن کلرهار خواننده را در یک سفر 2 میلیون ساله اکتشافی قرار می دهد که چالش های اساسی را که همه ما در نهایت با آن روبرو خواهیم بود ، موضوعات این کتاب شامل : پیش بینی ، آماده سازی ، تهییج و زمان مرگ های احتمالی ما میشود. این یک بررسی عمده از ادبیات علوم انسانی و علوم بالینی در مورد رفتار مردن انسان است. رویکرد تاریخی این کتاب تصاویر اخیر ما از مرگ و میر ناشی از سرطان و مراقبت های پزشکی را در بستر وسیع تر تاریخی ، اپیدمیولوژیک و جهانی قرار داده است. پروفسور کلرهار استدلال می کند که ما شاهد افزایش اشکال شرم آور مرگ هستیم. این سرطان ، بیماری های قلبی یا علوم پزشکی نیست که رفتارهای مدرن را با بزرگترین آزمایشات اخلاقی ارائه می دهد ، بلکه فقر ، پیری و انحصار اجتماعی است.

کتاب «تاریخ اجتماعی مردن» ۴ بخش اصلی با عناوین «دوران سنگ»، «عصر یکجانشینی»، «عصر شهرنشینی» و «عصر جهانشهری» دارد. بخش اول، ۳ فصل دارد که عبارت اند از: ظهور آگاهی از مرگ، سفرهای آن جهانی: مرگ به مثابه مردن، چالش اول: پیش بینی مرگ.

در بخش دوم نیز مخاطب با این ۳ فصل روبرو می شود: ظهور یکجانشینی، تولد مرگ خوب، چالش دوم: آماده شدن برای مرگ. ۳ فصل بعدی کتاب هم در بخش سوم کتاب با این عناوین درج شده اند: ظهور و گسترش شهرها، تولد مرگ خوب مدیریت شده، چالش سوم: رام کردن مرگ.

در بخش پایانی هم ۳ فصل انتهایی کتاب با این عناوین درج شده اند: گسترش فزاینده مدرنیته، تولد مرگ شرم آور، چالش نهایی: زمان بندی مرگ.

کتاب تاریخ اجتماعی مردن

قسمت هایی از کتاب تاریخ اجتماعی مردن (لذت متن)
مرگ همواره مردم را ترسانده است. بنابراین در زندگی اجتماعی به انزوا کشیده شده شهری، معنای آن غالبا دچار ابهام بوده است. روستاییان و کشاورزان اولیه از چرخه روزمره تصاویر زندگی و مرگ حیوانات و محصولات برای ساخت ترانه های مردمی، ضرب المثل ها و استعارات استفاده می کردند. مردم شهر تلاش می کردند این تصاویر یکجانشینی را به تجربیات خود ربط دهند یا به کمک آن اعتبار این تجربیات را ارزیابی کنند. نگرش یا فلسفه قضا و قدری برخی فرهنگ های روستایی و کشاورزی نیز با پیدایش رویکرد ابزارگرایانه تر و فعالانه تر نخبگان شهری برای حل مسئله، به دست فراموشی سپرده شد. و از دید آن ها مرگ مسئله بزرگی بود.

متن زیر بخشی از دوران سنگ میباشد.بخش اول:دوران سنگ. انسان که از جنگل بیرون آمده اما از قلمرو حیوانی جدا نشده است،آوارگی و زندگی در غار ها را آغاز میکند.زندگی خشن و پیش بینی ناپذیر متضمن مرگی به همان میزان پیش بینی ناپذیر است.هر مرگ تدریجی آدمی باید برای خود فضای نمادینی برای رخ دادن پیدا کند،بنابراین انگیزه مهمی میشود برای تصوراتی درباره سفر آن جهانی.این کتاب تلاش می کند تا نسبت به مرگ انسان ها زاویه گسترده تری را نشان دهد و باعث می شود الگوهای عمده مردن را در سراسر تاریخ خود بشناسیم و توصیف کنیم. این کتاب بررسی جامعی است از اسناد علوم انسانی و بالینی درباره مرگ انسان. رویکرد تاریخی این کتاب، تصاویر اخیر مردن از سرطان و مراقبت های پزشکی را در بافت گسترده تر تاریخی، پزشکی و جهانی قرار می دهد. آلن کلهیر در این کتاب به مرگ از دریچه ای غیرپزشکی و غیرکالبدشناسانه نگریسته است و همچنین خواننده را به سفر اکتشافی دومیلیون ساله ای می برد که چالش های عمده ای را که همگی با آن مواجه می شویم مطرح می کند: پیشگویی، کسب آمادگی و زمان بندی مرگ نهایی خود. پروفسور کلهیر استدلال می کند که امروزه بیشتر مرگ ها خوب مدیریت شده نیستند، در عوض شاهد افزایش انواع مرگ شرم آور هستیم. سرطان، بیماری قلبی یا علم پزشکی هیچ کدام معرف مرگ مدرن با بزرگ ترین آزمون های اخلاقی اش نیستند؛ بلکه فقر، سالمندی و طردشدگی اجتماعی اصلی ترین مولفه های مرگ های امروزی هستند.