کلمان هوار

کلمان هوار

کلمان امبو آوار (Clement imbaut Huart‎; متولد۱۶ فوریه ۱۸۵۴، پاریس - درگذشت ۳۰ دسامبر ۱۹۲۶، پاریس) شرق‌شناس فرانسوی است. آوازه او به خاطر ترجمه و ویرایش کتب منابع اولیه در زبان‌های فارسی، عربی و ترکی است و همچنین برای کارهای فراوان او در زمینه گسترده زبانشناسی از مراکش گرفته تا ناحیه فارسی-ترکی است. او با زمینه‌های مختلفی از شرق‌شناسی از جمله هنر و ادبیات، خطاطی، تاریخ دین، زبانشناسی (دستور زبان، گویش شناسی)، علم زبان و تاریخ سیاسی است.
کلمان آوار در سال ۱۸۵۴ میلادی در پاریس متولد شد. او از شاگردان «مدرسهٔ زبان‌های شرقی» و «اکول پرتیک» (پژوهشگاه علوم اجتماعی) بود. به سه زبان فارسی، ترکی و عربی مسلط بود و در هر یک تألیفاتی دارد. همچنین مقالاتی در باب تاریخ و جغرافیا و صرف نحو و ادبیات ملل اسلامی و ادبیات ایران به چاپ رسانده‌است. از جمله در نشریه آسیایی و دانشنامه اسلام؛ از سال ۱۸۷۵ تا ۱۸۹۸ میلادی. به مدت بیست سال در استانبول و سه سال در دمشق با سمت مترجمی و کنسولیار و سرکنسول به کار مشغول بود.
در سال ۱۸۹۸ میلادی پس از مرگ شارل شفر، شرق‌شناس معروف، به جای او به سمت استادی زبان فارسی در مدرسهٔ زبان‌های شرقی منصوب شد و از سال ۱۹۰۸ میلادی استاد علوم اسلامی و مدیر تحقیقات «اکول پرتیک» گردید. در سال ۱۹۱۹ میلادی به جای ماسپرو، به عضویت «آکادمی ادبیات و کتیبه‌ها» درآمد.
کلمان نامزد ریاست کل «آکادمی ادبیات و کتیبه‌ها» در سال ۱۹۲۷ میلادی شد اما پیش از آن یعنی در اواخر سال ۱۹۲۶ میلادی درگذشت.

کتاب های کلمان هوار