بابک امین تفرشی

بابک امین تفرشی

بابک امین تفرشی (متولد ۱۳۵۷ در تهران) ستاره‌شناس آماتور ایرانی است. او همچنین عضو هیئت امنای ستاره‌شناسان بدون مرز و مدیر پروژه عکاسی جهان در شب یا TWAN است.
امین تفرشی در سال ۲۰۰۹ موفق به کسب جایزه عکاسی علمی بنیاد لنارت نیلسون شد. بابک امین تفرشی از ویراستاران مجری و اعضای هیئت تحریریهٔ ماهنامۀ نجوم بوده که از سال ۱۳۷۵ تا اواسط دههٔ هشتاد شمسی در تحریریهٔ این ماهنامه مشغول به نگارش مقاله‌های علمی و آموزشی در زمینهٔ اخترشناسی و علوم فضایی بود. او پس از دکتر منصور وصالی سردبیری این ماهنامه را برعهده گرفت.
او در سال 1394 «به سبب تلاش‌های نوآورانه در همگانی کردن دانش نجوم » جایزه ترویج علم ایران را دریافت کرد.
او همچنین عضو مؤسس شاخهٔ آماتوری انجمن نجوم ایران بود که در مرداد ۱۳۹۱ به همراه تمام هیئت دبیران شاخه استعفا داد و از سال ۱۳۷۶ تا اواسط دههٔ هشتاد شمسی مدرس رصدخانۀ زعفرانیه تهران بود. از فعالیت‌های اصلی او ترویج نجوم در میان مردم به‌ویژه جوانان با ارائهٔ سخنرانی‌ها، برنامه‌های رصدی و ارائهٔ برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی دربارهٔ نجوم و به زبان ساده است. بینندگان برنامهٔ زندهٔ آسمان شب، که از سال ۱۳۸۰ از شبکهٔ ۴ سیما پخش می‌شود، با برنامه‌های او به‌خوبی آشنایی دارند. وی مؤسس پروژهٔ بین‌الملی «جهان در شب» یا the World at Night) TWAN) است که به مناسبت سال جهانی نجوم افتتاح شد و اکنون یکی از موفق‌ترین پروژه‌های عکاسی نجومی دنیاست.

کتاب های بابک امین تفرشی

طبیعت در خطر است


فرهنگ نامه ی نجوم و فضا


حفاظت محیط زیست


پرسش و پاسخ 1


اخترشناسی