حیدرعلی جلیلی، در روز اوّلِ اسفند ماه ۱۳۲۵ شمسی در روستای اسفه از توابع شهرضا، محل اقامت مرحوم سید حسن مدرس، در خانوادهای فرهنگی و روحانی متولد شد. پدرش مرحوم میرزا ولیالله جلیلی از شاگردان برجستهی مرحوم مدرس بود و در مدرسه عالی سپهسالار «شهید مطهری» تحصیل کرده است.تحصیلات ابتدایی را در دبستان مدرّس اسفه و دوره متوسطه را در دبیرستانهای سپهر و نظامِ وفای شهرضا گذراند. در سال ۱۳۴۴، موفق به اخذ دیپلم گردید و بلافاصله در روستاهای منطقهی کوهپایهی اصفهان به عنوان معلم روزمزد مشغول به کار شد. همزمان، در سال ۱۳۵۲ لیسانس خود را از دانشگاه اصفهان در رشتهی زبان و ادبیات انگلیسی اخذ نمود.موفقیتِ دانشآموزان وی در امتحانات نهایی با درصدی بالا در سال اول تدریس مشهوریت وی را به دنبال داشت. پس از تدریس در دبیرستان سروش کوهپایه به اصفهان منتقل گردید. چندین سال آموزگار مدارس اصفهان و مدیر دبستانِ ملّی و مذهبی مرآت جعفری بود. حدود دو سال مسئول آموزش متوسطهی ناحیهی دو اصفهان شد و با آغاز دوران انقلاب اسلامی، اسفندماه ۱۳۵۷، به عنوان اوّلین رئیس آموزش و پرورش، عازم منطقهی کوهپایه گردید. با تدبیر ایشان، آموزش و پرورش این منطقه از بیدردسرترین ادارات به شمار میرفت. وی از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۷۶ مسئولیت کارشناسی آموزش ابتدایی استان را به عهده گرفت.کارهای ابتکاری این دورهی هفده ساله، به گفته بسیاری از صاحبنظرانِ تعلیم و تربیت، دورهی طلایی آموزش ابتدایی استان محسوب گردید و در بسیاری از موارد، آموزش و پرورش ِکشور را نیز یاری کرد. از نمونهی آنها پیشنهاد و اجرایِ کشوریِ روز شکوفهها، تألیفات متعدد و احقاق حقوق معلمان دورهی ابتدایی با سابقهی خدمت بیست سال است.ایشان این موهبت الهی را مرهون تمامیآموزگاران دورهی ابتدایی از معلمان کلاسهای چند پایهی پشتکوه تا مسئولان اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان و وزارت متبوع میداند. خصوصاً گروه همکار ایشان، تحت عنوانِ گروه تحقیق و برنامهریزی آموزش ابتدایی استان اصفهان که در همان سال ۱۳۶۰ شکل گرفت. همچنین باید از عزیزانی چون مرحوم سید علی طباطبایی، اصغر حسنپور، بزرگمهر افتخار، یوسفعلی نیکبخت، عباس ضیایی، مرتضی ریسمانچیان، عباسعلی کاظمی، مرحوم رضا جعفری هرندی و ناصر حاجیان و صغری خلیلیان به بزرگی یاد کرد.حیدر علی جلیلی در سال ۱۳۷۶ به افتخار بازنشستگی نائل شد. سپس حدود پانزده سال در مجتمع آموزشی فرزانهی «هسا» مدیر دبستان بود. در بیست و چند سال گذشته با عنوان مشاور با مدیران کل آموزش و پرورش استان در خصوص کیفیتبخشی امور آموزشی و امور خیریه و موارد دیگر همکاری نموده است.وی هم اکنون در «انجمن مددکاری امام زمان (عج)» مسئولیت آموزش ابتدایی این انجمن را عهدهدار است. فعّالیّت مهمّ ایشان، انتقال تجارب علمی و آموزشی به معلمانی است که دانشآموزان یتیم بیبضاعت را تحت آموزش قرار میدهند.