کتاب خبرنگار 2 دلاری

2 dollar reporter
روایت 40 روز سفر به اوکراین در اولین جنگ اروپایی قرن جدید
کد کتاب : 110685
شابک : 978-6000353568
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 328
سال انتشار شمسی : 1402
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 19 اردیبهشت

معرفی کتاب خبرنگار 2 دلاری اثر حامد هادیان

کتاب "خبرنگار دو دلاری" اثر جوان مستندساز حامد هادیان، که برای اولین بار در نمایشگاه کتاب تهران در بهار 1402 به عنوان نخستین اثر کتابی از او منتشر شده است، یک توصیف جذاب و دلنشین از تجربیات او در جنگ اروپایی اخیر می‌باشد. در این کتاب، حامد هادیان تصمیم می‌گیرد به کشور اوکراین سفر کند و به عنوان یک خبرنگار مستقل، حقیقت‌های جنگ را به مخاطبان انتقال دهد.

این سفر چهل روزه او به شش استان مختلف اوکراین می‌برد و او را به زوایای مختلف جنگ و اتفاقات در مناطق مختلف آن کشور می‌برد. او تصاویر و وقایعی را به تصویر می‌کشد که تصویر واضحی از زندگی در دوران جنگ و ویرانی را ارائه می‌دهد.

کتاب "خبرنگار دو دلاری" علاوه بر جذابیت‌های جنگی، به جانب انسانی این جنگ پرداخته و نشان می‌دهد که در واقعیت، انسان‌ها از هر دو طرف جنگ به شدت تحت تأثیر و زحمات جنگ قرار می‌گیرند و بسیاری از حقوق طبیعی آن‌ها در گرداب جنگ نابود می‌شود.

از دیگر ویژگی‌های این کتاب، تازگی و اطلاعات دست اولی که برای مخاطب ایرانی نسبت به جغرافیا و فرهنگ اوکراین مفید و جذاب خواهد بود. این کتاب از نگاه‌های متفاوتی به وقایع جنگی نگریسته و تجربیات منحصر به فرد حامد هادیان را به تصویر می‌کشد.

کتاب خبرنگار 2 دلاری

قسمت هایی از کتاب خبرنگار 2 دلاری (لذت متن)
«شب، از یک مسافرخانه قدیمی در خارکف به علی پیام دادم: «بیشتر از اینکه صدای بمب ها ترسناک باشد گیج ‏کننده است.‏‏» شب بود و ظلمات محض. با صدای انفجاری مهیب در همان حوالی از خواب پریدم و فکر کردم تو به سان انسانی ناتوان هر ثانیه منتظر تصمیم یک گلوله سرگردان هستی که به تو برسد یا نه! علی جواب داد: «اگر نمیری، عادت می ‏کنی.»

گفتم که در جنوب مردمی را دیدم که به روسیه گرایش دارند و روسیه شرق و شهر خارکف را واقعا می زند و خارکف شهری است شبیه رمان های روسی. سوال سفیر این بود که خب چرا روسیه خارکف را نمی گیرد. برای من هم همین سوال بود ما درباره قدرت نظامی روسیه تصوری نداریم یا تصور بزرگ تری داریم. مثلا اینکه حمله اول روسیه به شمال اوکراین چرا این شکلی بود و چرا عقب نشینی کرد. فرضهای مختلفی وجود دارد. مثلا اینکه میخواستند حکومت مرکزی دچار فروپاشی شود و نشد یا روس ها برای اینکه سیستم نظامی اوکراین تمرکزش را از دست بدهد به آنجا حمله کردند تا مجبور شود در همه جبهه ها بجنگد و حواسش از شرق پرت شود.