کتاب دروغ

Le mensonge
کد کتاب : 11220
مترجم :
شابک : 9786004363297
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 111
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 2017
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب دروغ اثر فلوریان زلر

در خیابان ، آلیس شوهر یکی از دوستانش را با زن دیگری دیده است. حال با این معضل ناراحت کننده روبرو شده است: آیا باید به دوستش حقیقت را بگوید؟ پل ، شوهرش ، سعی می کند او را متقاعد کند که کاملا باید واقعیت را از او پنهان کند. آیا اینکار فقط به نفع دوستش است ؟ یا آیا او هم چیزهایی هم برای پنهان کردن دارد؟
شاید بشود گفت «دروغ» نمایشنامه ای است راجع به نقاب آدم ها. نقابی که باعث می شود ما همواره در مسائل روزمره زندگی مان بر سر دوراهی ها در جا بزنیم.

فلوریان زلر داستان نویس و نمایشنامه نویس فرانسوی است. او در سال 2004 برای سومین رمان خود ، شیفتگی شیطان ، برنده جایزه معتبر Prix Interallié شد.

نمایشنامه «دروغ» در سال 2015 با بازی پیر آردیتی و در ژانویه 2016 در تئاتر پاریس با بازی دانیل آوتویل افتتاح شد.

کتاب دروغ

فلوریان زلر
فلوریان زلر (زاده ی 28 ژوئن 1979) رمان نویس و نمایشنامه نویس فرانسوی است.او برنده ی جایزه ی پریکس اینترالیه در سال 2004 برای رمانش "شیفتگی شیطان" و تعدادی جایزه ی مولیر برای نمایشنامه هایش است.به گفته ی تایمز "زلر هیجان انگیزترین نمایشنامه نویس دوران ماست."
قسمت هایی از کتاب دروغ (لذت متن)
حرفم رو باور نمی کنی؟ می خوای مثال بزنم؟ آره؟ بسیارخب. مثلا همین مورد امشب. فرض کنیم که همه حقیقت رو به هم می گفتن... فرض کنیم... می تونی تصور کنی چه فاجعه ای به بار می اومد؟ تو به لورانس می گفتی که شوهرش بهش خیانت می کنه. چه خوب! عالیه! می تونستیم شاهد یه دعوای خانوادگی باشیم که بالاخره نمایش سرگرم کننده ایه! بعد من به میشل می گفتم که البته ناشر خوبیه ولی تمام رمان هایی که می نویسه غیرقابل خوندنن. حقیقته، اون دوستمه، باید حقیقت رو بهش بگم! در این صورت الان دیگه باهام حرف نمی زد، ولی عوضش من صداقت به خرج می دادم! وجدانم آروم بود! بعد از افشاگری هات فکر می کنم با تو هم دیگه حرف نمی زد. بنابراین اگه موافق باشی، می تونیم وضعیت رو به این شکل خلاصه کنیم... اگه امشب حقیقت رو به هم گفته بودیم، آلیس، اگه حقیقت رو گفته بودیم میشل دیگه با من حرف نمی زد، با تو حرف نمی زد و زنش هم دیگه با اون حرف نمی زد. معرکه ست! چه جو دوستانه ای! توی این مهمونی شام به سختی می تونستیم موضوعی برای گفتگو پیدا کنیم!

فریب می تواند شکل های مختلفی به خودش بگیرد، اما هر عمل فریب دهنده ای دروغ نیست. حتی اخلاقی ترین آدمها هم بعضا تلاش می کنند ظاهر را از واقعیت جدا نگه دارند. زنی که آرایش می کند می خواهد با این آرایش جوان تریا زیباتر از آنی که هست به نظر بیاید. اما صداقت ایجاب نمی کند که مرتبا اعلام کند «می بینم که به چهره ام نگاه می کنید: لطفا آگاه باشید که من صبح که از خواب بلند می شوم چهره ام این شکلی نیست...». شخصی که عجله دارد ممکن است

آنچه باور دارد که هم درست است و هم مفید یقینا با پنهان نگاه داشتن یا تحریف آن باورها متفاوت است. نیت سخن گفتن صادقانه، معیار راستگویی است. و اکثر افراد نیازی ندارند مدرکی در رشته فلسفه داشته باشند تا بتوانند این گرایش را از مجعولات تمیز دهند. افراد به دلایل گوناگونی دروغ می گویند. دروغ می گویند تا شرمنده نشوند، تا در مورد موفقیت هایشان غلو کنند، و به کارهای خلافشان لباسی مبدل بپوشانند.