کتاب نیما یوشیج- شعر زمان ما

Nima Yushi
شعر زمان ما - (نقد و تفسیر:محمد حقوقی)
کد کتاب : 11495
شابک : 9789646736542
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 353
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 2007
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 13
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب نیما یوشیج- شعر زمان ما اثر نیما یوشیج

مجلد پیش رو از مجموعه ی "شعر زمان ما" با نقد و تفسیر "محمد حقوقی" به پدر شعر نوی فارسی، "نیما یوشیج" اختصاص دارد. "نیما یوشیج" کسی بود که توانست شعر سنتی فارسی را که روزگاری در زمره ی پیشتازترین اشعار میان زبان های دنیا بود اما سپس به بن بست و تکرار رسیده بود، به شعر روز جهان پیوند بزند. با اینکار، نیما به شعر فارسی فرصتی دوباره برای خودنمایی در میان اشعار دیگر زبان ها داد و فرصت قرار گرفتن در آن جایگاه والای پیشین را یکبار دیگر فراهم کرد.
نیما توانست مفاهیم متنوع و اغلب متضاد برخی از بزرگترین شاعران فرانسه را گرد هم آورد و آن ها را در شعر فارسی به کار گیرد. او با ترکیب مفاهیم و اصول شعری "مالارمه" ، که نثر و قافیه را ترویج می کرد با دیدگاه انقلابی "رمبو" و رساندن این ترکیب به نوع پیوستگی و هماهنگی، موفق شد "شعر سپید" خود را به ادبیات فارسی معرفی کند.
علاوه بر این وی با به کارگیری واژگان و اصطلاحات محلی، به سلیقه ی شعری ایرانیان گستردگی بخشید و به عنوان یکی از بزرگترین شاعران فولکلور ایران شناخته شد. نیما اصطلاحات رایج فارسی و صنایع ادبی تکرارشونده را برای جلوگیری از فرسودگی زبانی بیشتر کنار گذاشت و در نتیجه زبان شعر باستانی فارسی، که فقط از توانایی بیان حالت های ملایم و معروف عرفانی و عاطفی برخوردار بود، توانست قابلیت بیان اضطراب هیجان، نخوت و بی حوصلگی انسان مدرن را به دست آورد. در "شعر زمان ما" با تفسیر "محمد حقوقی" نشان داده می شود که چطور "نیما یوشیج" زبان شاعرانه ی فرسوده و ایستا را زبانی پویا، شاداب و زنده تبدیل نمود.

کتاب نیما یوشیج- شعر زمان ما

نیما یوشیج
علی اسفندیاری مشهور به نیما یوشیج (زادهٔ ۲۱ آبان ۱۲۷۶ – درگذشتهٔ ۱۳ دی ۱۳۳۸) شاعر معاصر ایرانی و بنیان‌گذار شعر نوین و ملقب به پدر شعر نو فارسی است.نیما یوشیج با مجموعه تأثیرگذار افسانه، که مانیفست شعر نو فارسی بود، در فضای راکد شعر ایران، انقلابی به پا کرد. نیما آگاهانه تمام بنیادها و ساختارهای شعر کهن فارسی را به چالش کشید. شعر نو عنوانی بود که خودِ نیما بر هنر خویش نهاده‌ بود.تمام جریان‌های اصلی شعر معاصر فارسی وامدار این انقلاب و تحولی هستند که نیما نوآور آن بود. بسیا...
قسمت هایی از کتاب نیما یوشیج- شعر زمان ما (لذت متن)
خشک آمد کشتگاه من/ در جوار کشت همسایه./ گرچه می گویند: “می گریند روی ساحل نزدیک سوگواران در میان سوگواران. ”/ قاصد روزان ابری، داروگ ! کی می رسد باران؟/ بر بساطی که بساطی نیست/ در درون کومه ی تاریک من که ذره ای با آن نشاطی نیست/ و جدار دنده های نی به دیوار اتاقم دارد از خشکیش می ترکد/ -چون دل یاران که در هجران یاران-/ قاصد روزان ابری ، داروگ ! کی می رسد باران؟