کتاب سینما چیست؟

What is the cinema?
کد کتاب : 11568
مترجم :
شابک : 9789643631079
قطع : خشتی
تعداد صفحه : 239
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 1971
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 14
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب سینما چیست؟ اثر آندره بازن

آندره بازن ، سینما چیست؟ بیشتر به سینمای کلاسیک می پردازد و استاندارد طلایی در زمینه نقد فیلم محسوب می شود. اگرچه بازن هیچ فیلمی نساخت ، اما از زمان جنگ جهانی دوم نام وی به عنوان یکی از مهمترین شخصیت های سینمای فرانسه بوده است. وی از بنیانگذاران Cahiers du Cinéma بود که تحت هدایت وی به یکی از برجسته ترین نشریات جهان تبدیل شد. او که قهرمان فیلمهای ژان رنوار (که پیشگفتار کوتاهی در جلد اول بود) ، اورسن ولز و روبرتو روسلینی شد ، به دفاع از فرانسواتروفو برآمد که وی در گفتار جلد دوم او را به شدت تحت تأثیر قرار می دهد. مقاله های موجود در این کتاب بسیار مبتکرانه اما همیشه قابل دسترسی و تحریک کننده هستند. همانطور که رنوار می گوید ، مقاله های بازین "حتی اگر سینما زنده نماند" زنده می مانند.
آندره بازین مطمئنا از نظریه پردازان بزرگ سینما است و هرکسی که به طور جدی به این موضوع علاقه مند باشد ، مطمئنا باید حداقل برخی از نوشته های او را بخواند
در اوایل این کتاب مقاله ، بازین خود را در "اردوگاه واقع گرایان" قرار می دهد
او دوست دارد تماشاگر را وادار کند تصمیم بگیرد که کجا را جستجو کند ، نه اینکه توسط فیلمساز هدایت شود. او از احتمال ابهاماتی که این امر ممکن می کند ، لذت می برد.

کتاب سینما چیست؟

آندره بازن
آندره بازن (André Bazin) (زاده ۱۸ آوریل ۱۹۱۸–درگذشته ۱۱ نوامبر ۱۹۵۸) نظریه‌پرداز و منتقد فرانسوی فیلم بود که با رشته‌ای از مقالات به ایجاد و تأسیس نظریه‌ای موسوم به نظریه میزانسن همت گماشت. او در آنژه به دنیا آمد. بازن به همراه ژاک دونیول والکروز در سال ۱۹۵۱ نشریهٔ کایه‌دوسینما (Cahiers du cinéma) یا دفترهای سینمایی را تأسیس کردند. در این نشریه بسیاری از منتقدین و فیلمسازان آیندهٔ موج نوی فرانسه مقالاتی نگاشتند. او خود در این نشریه مقالاتی نگاشت که عموم...
قسمت هایی از کتاب سینما چیست؟ (لذت متن)
فرزندان و نواده هایمان برای مسنجر در بقایای روزگار کهن منبعی بسیار ارزشمند خواهند داشت. آنان بازن را در کنار خود خواهند یافت. زیرا پادشاه روزگار ما، یعنی سینا، نیز شاعر خود را دارد. این انسان فروتن که آرام و رنجور به سوی مرگی زود هنگام ره می سپرده کسی بود که موهبت پادشاهی را به سینا بخشید. درست همچون شاعران روزگار کهن که افسر شاهی بر سر پادشاهان می نهادند. وی نه تنها تاج افتخار بر سر سینا نهاد. بلکه با زدودن پیرایه های دروغین و پر زرق و برقی که پیشرفتش را سد کرده بودند آن را مقامی والاتر بخشید.