کتاب شکل فیلم

Film Essays And A Lecture
کد کتاب : 20990
مترجم :
شابک : 978-9644486272
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 371
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1970
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب شکل فیلم اثر سرگئی آیزنشتاین

عظمت سرگئی آیزنشتاین نه تنها در فیلم های او ، مانند پوتمکین یا ایوان مخوف ، یا سهم او در فن و هنر سینما بلکه در کمک های او به عنوان یک نظریه پرداز و فیلسوف هنر نهفته است. این نسخه ترجمه جدیدی از مقاله آیزنشتاین درباره اوروزکو را شامل می شود.

این اثر در اصل در سال 1982 منتشر شده است.

در این کتاب شما با آرا و نظرات یک هنرمند و فیلسوف فیلم طرف هستید. آیزنشتاین به عنوان یکی از چهره های مهم و برجسته تاریخ سینما، به واسطه شکل و نحوه نگاه خود به سینما همواره مخاطبین آثارش را چه در حوزه نظریه و چه حوزه نمایش ، شگفت زده کرده است.
کارهایی که او ساخته و نظراتی که راجع به سینما داده است الهام بخش طیف وسیعی از هنرمندان بوده است که در این مورد به خصوص می توان به پیسکاتور کارگردان بزرگ آلمانی و برشت نیز اشاره کرد.

سرگئی میخائیلوویچ آیزنشتاین کارگردان فیلم و نظریه پرداز فیلم شوروی ، از پیشگامان تئوری و عملکرد مونتاژ بود. وی به ویژه برای فیلم های صامت اعتصاب (1925) ، نبرد پوتمکین (1925) و اکتبر (1928) و همچنین حماسه های تاریخی الکساندر نوسکی (1938) و ایوان مخوف (1944 ، 1958) مورد توجه قرار گرفت.

آیزنشتاین از نخستین نظریه پردازان فیلم بود. وی معتقد بود که از مونتاژ می توان بیش از توضیح صحنه یا لحظه ، از طریق "پیوند" تصاویر مرتبط استفاده کرد. وی آنچه را "روشهای مونتاژ" خواند ، توسعه داد:
1) متریک
2) موزون
3) تونال
4) اورتون


مقالات و کتابهای آیزنشتاین اهمیت مونتاژ را با جزئیات توضیح می دهند. نوشته ها و فیلم های او همچنان تأثیر عمده ای بر روی فیلمسازان بعدی داشته است.

کتاب شکل فیلم

سرگئی آیزنشتاین
سرگئی میخائیلویچ آیزنشتاین (۲۳ ژانویه ۱۸۹۸ – ۱۱ فوریه ۱۹۴۸) کارگردان و تئوریسین سینمای اهل شوروی بود.او در ریگا پایتخت لتونی (در آن زمان بخشی از امپراتوری روسیه در استان لیوونی) به دنیا آمد. پدرش - میخائیل اسیپوویچ آیزنشتاین - پدری آلمانی‌تبار (اسیپ آیزنشتاین، یک یهودی آلمانیِ به مسیحیت گرویده بود) و مادری سوئدی‌تبار داشت. مادرش - یولیا ایوانوا کنتسکایا - از یک خانوادهٔ مسیحی ارتدکس روس بود. پدرش سرمعمار شهر ریگا بود. او در ۷ سالگی به همراه مادرش به پترزبورگ آمد. تنها فرزند خا...
قسمت هایی از کتاب شکل فیلم (لذت متن)
هر فیلم باید به دفاع از سینما، به منزله هنر برخیزد. اعتبار سینما در این است که هنر اول جهانی است. نیروی تصویر بر اختلاف های زبانی چیره می شود. قدرت، همواره در مقابل آزادی ایستاده است و اساسا نمی خواهد که سینما از واقعیت رو نوشت بردارد، بلکه در پی آن است که سینما را به قوی ترین مفسر دنیای غیر واقعی بدل کند، به چیزی تبدیل کند که به نظر می آید به واقعیت شباهت دارد. آن چه که سینما هر سال بیشتر بر ما آشکار می کند این است که به رغم سنگین ترین مناقشه ها و سهمناک ترین جنگ ها، همه ی انسان ها در زیر یک آسمان پر ستاره، در آرزوهای بزرگ و اساسی با هم توافق دارند. اکنون که جوایز داده شده و جشنواره پایان یافته است من به نام همه ی شما یک نخل طلایی به این آسمان پر شکوه، به برادری ناپیدای زمین تقدیم می کنم که در آن آیزنشتاین و چاپلین با شما پیوند می یابند. این نخل را به انسان هایی تقدیم می کنم که شما آن ها را یکی پس از دیگری تصویر می کنید. اگر رمان ما ناتوان می شود، اگر نقاشی ما افسانه را ترک گفته عجیب نیست، زیرا هیچ افسانه ای با سینما برابری نمی کند.