کتاب خشم ما از سرمایه داری

It's OK to be angry about capitalism
کد کتاب : 119381
مترجم :
شابک : ‫‬‮‭978-6229384909
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 328
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2023
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 18 اردیبهشت

معرفی کتاب خشم ما از سرمایه داری اثر برنی سندرز

کتاب «خشم ما از سرمایه‌داری» با عنوان انگلیسی It's OK to Be Angry About Capitalism» » آخرین کتاب منتشرشده‌ی سندرز، تجمیع بخش بزرگی از همه‌ آن ایده‌هایی‌ست که او قریب به پنج دهه فعالیت سیاسی، همواره بر آن‌ها پافشاری کرده و جز در مواقعی، هیچ‌گاه کوتاه نیامده است. تأکید او بر الزام توقف جنگ‌های آمریکایی با این جمله‌ی مشهور که «مردم آمریکا از ورود به جنگ‌های بی‌انتها و پرهزینه خسته‌اند»، مسئله‌ی اهمیت اصلاح نظام سلامت و بیمه‌ی درمانی همگانی، اهمیت نظام آموزشی و غیرپولی کردن آن، ایستادن برابر قدرت الیگارشی‌هایی که بهداشت و درمان، آموزش، رسانه‌ها، حمل‌ونقل، صنایع غذایی، صنایع نظامی و ... را در ید قدرت خودشان گرفته‌ و کلیت نهاد انتخابات و خود دموکراسی را به سوی نابودی سوق داده‌اند، مسائلی هستند که این سناتور آمریکایی در دهه‌ی نهم زندگی‌اش هم‌چنان برآن‌ها پافشاری کرده‌است. خشم ما از سرمایه‌داری، پرسش‌های مکرری‌ست که سندرز و همکارانش فکر می‌کنند بی‌قفه باید پرسیده شوند تا پاسخی از سوی نظام حاکم به آن‌ها داده شده و راه‌حل‌ها پیش کشده شوند. همان‌طور که سندرز در مقدمه‌اش می‌گوید: «این کتاب صرفا نقدی بر جامعۀ معاصر امریکا و فوق سرمایه‌داری شکل‌دهنده به زندگی ما نیست. این کتاب نقشۀ راهی برای دگرگونی اقتصادی و سیاسی ترقی‌خواهانه است. این کتاب دعوتی است به انقلاب سیاسی؛ انقلابی که در آن کارگران گردهم می‌آیند تا برای دولتی مبارزه کنند که نمایندۀ همۀ امریکایی هاست و نه فقط نمایندۀ یک درصد از آنان.» ازهمین‌رو و با در نظر گرفتن چنین ایده‌ای‌ست که خواندن این کتاب برای امروز ما، در جهان پر شده از رویای آمریکایی‌شدن و آمریکایی‌بودن، مهم و راهگشاست.

کتاب خشم ما از سرمایه داری

برنی سندرز
برنی سندرز، سناتور و سیاستمدار سوسیالیست آمریکایی، در سال 1941 متولد شد.همه‌ی کسانی که سخنرانی «برنی سندرز» در 17 ژانویه 1991 علیه جنگ خلیج فارس را دیده‌ و شنیده‌اند، به احتمال زیاد از لحظه‌ای در میانه‌ی سخنرانی، شوکه و گیج ادامه داده‌اند؛ از ابتدا نمای متوسط مردی پنجاه ساله با موهای سفیدِ پریشان و عینکی بزرگ در قاب تلویزیون مشخص است که پرشور، تندوتیز و کوبنده درحال سخنرانی‌ست و ناگهان جای دوربین تغییر کرده و همان مرد را در نمایی بزرگ‌تر می&...
قسمت هایی از کتاب خشم ما از سرمایه داری (لذت متن)
حقیقت این است که نظام اقتصادی فوق سرمایه دارانۀ نوین در ایالات متحده -که به تازگی در ایالات متحده حکمفرما شده است و رانه هایش طمع بی حدومرز و تحقیر انسان است- صرفا ناعادلانه نیست. این نظام سراسر غیراخلاقی است. باید در برابر این بی اخلاقی ایستاد؛ با شجاعت، بی هیچ لکنتی و بی هیچ عذری. صرفا به این شکل می توانیم دست به کار دگرگونی نظامی شویم که علیه اکثریت امریکایی هاست و زندگی هزاران هزار نفر را به نابودی کشانده است. رویارویی با این حقیقت و هم چنین بسیج مردم برای دگرگونی بنیادین آسان نیست. برای همین است که این کتاب را می نویسم. فهم این نیروهای قدرتمند کافی نیست؛ نیروهایی که ما را اسیر خود کرده اند. امروز هم چنین باید تصویری از آیندۀ مطلوب مان داشته باشیم.

پس از قریب به پنجاه سال ثابت ماندن دستمزدها، دموکرات ها به قدرت رسیدند اما آنها نیز دستمزد کارگران را افزایش ندادند. پس از اینکه ابرشرکت ها به فعالیت های غیرقانونی ضداتحادیه ای بی شمار دست زدند، ما نتوانستم پیوستن کارگران را به اتحادیه ها آسان کنیم. ما امنیت شغلی را بهبود ندادیم. ما بیمۀ خدمات درمانی را همگانی نکردیم یا هزینۀ داروهای نسخه ای را کاهش ندادیم. هزینۀ مهدکودک یا تحصیلات عالی خارج از توان مالی افراد شده است. ما مسئلۀ بی خانمانی یا هزینه های بالای مسکن را حل نکردیم. ما کاری نکردیم که طبقۀ کارگر بتواند با امنیت و شرافت بازنشسته شود. ما نظام فاسد تأمین مالی کارزارهای انتخاباتی را اصلاح نکردیم. امروزه ده هامیلیون امریکایی، خشمی عمیق از مقامات سیاسی، اقتصادی و رسانه ای دارند. آنها به واشینگتن و ابرشرکت های رسانه ای چشم می دوزند و چیزی جز طرد و تحقیر نمی بینند. آنچه می بینند دولتی است که به نیازهایشان بی اعتنایی می کند و دولتمردانی که در مراسم جمع آوری کمک مالی با ثروتمندان نشست وبرخاست می کنند اما خبر ندارند که اکثریت امریکایی ها چه طور زندگی می کنند. آنچه وضعیت کنونی را مهمل می کند این است که ترامپ حقه باز و یکی از ستون های نظام حاکم، میلیاردر و تاجری ضدکارگر، توانسته است خلأ سیاسی را پر کند و از خشم مردم بهره ببرد. دونالد ترامپ «قهرمان طبقۀ کارگر» شده است؛ چه رقت انگیز!

وجود میلیاردرها صرفا به این موضوع خلاصه نمی شود که چه کسی پول دارد و چه کسی ندارد. وجود آنها نماد نظام سیاسی فاسد است؛ نظامی که در آن قدرت سلطه بر زندگی انبوهی از امریکایی ها در دست شمار کوچکی از افراد متمرکز شده است. این افراد با پول بر انتخابات و سیاست گذاری ها نظارت می کنند؛ یعنی با تأمین مالی کارزارهای انتخاباتی که چیزی نیست جز رشوۀ قانونی. این سرمایه گذاران وال استریت و مدیرعامل های شرکت های بزرگ اند که تعیین می کنند درآمد کارگران چه قدر باشد، چه شغل هایی در امریکا بماند و چه شغل هایی به کشورهای دیگر برون سپاری شود و قیمت بنزین، داروهای نسخه ای و خوراک چه قدر باشد. این الیگارش ها بر زندگی ما سلطه دارند اما مردم عادی اساسا در شکل دادن به آیندۀ کشور هیچ قدرتی ندارند و حتی با مفهوم قدرت بیگانه اند. مردم، نهادی ندارند که با آن قدرت شان را اعمال کنند و صرفا دغدغۀ زنده ماندن دارند.