کتاب پارادوکس سود

The Profit Paradox
کد کتاب : 120218
مترجم : سیامک کفاشی
شابک : 978-6223131233
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 429
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2021
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 19 اردیبهشت

معرفی کتاب پارادوکس سود اثر یان ایکاوت

در عصر پیشرفت فناورانه و سهولت ارتباطات، شاید فکر کنیم وضع کارگران جهان هیچ‌وقت به این خوبی نبوده ‌است. اما با وجود آنکه دستمزدها نسبت‌به گذشته ثابت مانده، قیمت‌هاافزایش یافته‌اند. یان ایکاوت اقتصاددان نشان می‌دهد که این وضع پیامد قدرت بازار افسارگسیخته‌ای است که در انحصار چند شرکت معدود است، قدرتی که سبب می‌شود قیمت‌های تعیین‌شده توسط این شرکت‌ها بسیار بالاتر از قیمت‌هایی باشد که در یک بازار سالم رقابتی تعیین می‌شود. ایکاوت با استناد به پژوهش‌های پیشگامانه‌اش و روایت‌هایی از وضعیت کارگران عادی نشان می‌دهد که چگونه قدرت بازار مانع رشد و شکوفایی عرصۀ کار شده و ممکن است، در غیاب سازوکارهای مناسب‌تری که ضامن رقابت‌اند، به تغییرات فاجعه‌باری در بازار و آشفتگی سیاسی بینجامد.

پارادوکس سود شرح می‌دهد که چطور در چهل سال گذشته چند شرکت انگشت‌شمار با تصاحب رقبا، حصول سودهای کلان و تخصیص عواید شدیدا نابرابر به کارگران، بخش عمدۀ ماحصل پیشرفت‌های فناورانه را در اختیار گرفته‌اند. این شرکت‌های «سوپراستار» به‌جای اینکه با قیمت‌های کمتر، فواید فناوری‌های برتر را به مصرف‌کنندگان منتقل کنند، می‌کوشند با بهره‌گیری از این فناوری‌های جدید قیمت‌ها را همچنان افزایش دهند. این کار تا همین حالا هم عواقب بسیار گسترده‌ای داشته است، از جمله افزایش غیرضروری قیمت‌ تقریبا همۀ کالاها، کاهش تعداد شرکت‌های نوپایی که قادر به رقابت‌اند، افزایش نابرابری و رکود دستمزد کارگران و کاهش شدید تحرک اجتماعی.

بررسی و تحلیل کتاب


1. اقتصاد، سود و تأثیرات اجتماعی
ایکاوت در این کتاب به بررسی نحوه تأثیرگذاری افزایش سودآوری شرکت‌ها بر جامعه می‌پردازد. او با استفاده از مثال‌ها و تحلیل‌های دقیق، نشان می‌دهد که چگونه افزایش سود شرکت‌ها، که به نظر می‌رسد باید به نفع اقتصاد کلی باشد، می‌تواند به عواقب ناخواسته‌ای منجر شود که ساختار بازار و کیفیت زندگی عمومی را تحت تأثیر قرار دهد.

2. چالش‌های نوآوری و رقابت
یکی از محوری‌ترین مباحث کتاب به چالش‌های پیش روی نوآوری و رقابت می‌پردازد. ایکاوت تشریح می‌کند که چگونه در یک بازار رقابتی، سودآوری ممکن است به کاهش نوآوری منجر شود، زیرا شرکت‌های بزرگ تلاش می‌کنند تا با حفظ موقعیت مسلط خود، از پیدایش رقبای جدید جلوگیری کنند.

3. اقتصاد و تأثیرات زیست‌محیطی
کتاب همچنین به بررسی تأثیرات زیست‌محیطی فعالیت‌های اقتصادی و سودآوری شرکت‌ها می‌پردازد. ایکاوت توضیح می‌دهد که چگونه در پیگیری سود، بسیاری از شرکت‌ها ممکن است به استفاده ناپایدار از منابع و تولید زباله‌های صنعتی دست زنند، که در نهایت به محیط زیست آسیب می‌رساند.

4. سیاست‌گذاری‌های اقتصادی
کتاب علاوه بر تحلیل اقتصادی، به بحث در مورد نقش دولت‌ها و سیاست‌گذاران در تنظیم بازار و جلوگیری از این پارادوکس‌ها می‌پردازد. ایکاوت استدلال می‌کند که لازم است سیاست‌های هوشمندانه‌ای اتخاذ شود تا ضمن حفظ رقابت، از تجمع بیش از حد قدرت در دست شرکت‌های بزرگ جلوگیری شود.

5. بینش‌هایی برای فهم بهتر اقتصاد معاصر
"پارادوکس سود" برای خوانندگانی که به دنبال فهم عمیق‌تری از چگونگی عملکرد اقتصاد مدرن و تأثیر آن بر زندگی روزمره هستند، مفید است. ایکاوت به وضوح توضیح می‌دهد که چگونه تصمیمات اقتصادی، چه در سطح شرکت‌ها و چه در سطح دولت‌ها، می‌توانند به شکل‌گیری جوامع و کیفیت زندگی افراد تأثیر بگذارند.

کتاب "پارادوکس سود" با ترکیبی از تحلیل‌های عمیق، مثال‌های واقعی و پیشنهادات عملی، به خوانندگان این امکان را می‌دهد تا از منظری جدید به اقتصاد نگاه کنند و درک بهتری از تعاملات پیچیده اقتصادی داشته باشند. این کتاب برای دانشجویان اقتصاد، کارشناسان سیاست‌گذاری، کارآفرینان و هر کسی که علاقمند به درک عمیق‌تری از اقتصاد معاصر است، می‌تواند یک منبع ارزشمند باشد.

کتاب پارادوکس سود

یان ایکاوت
یان ایکاوت(Jan Eeckhout) استاد تحقیقات ICREA در دانشگاه Pompeu Fabra در بارسلون است و همچنین در دانشگاه پنسیلوانیا، دانشگاه کالج لندن، دانشگاه پرینستون و دانشگاه نیویورک تدریس کرده است. کارهای او به طور گسترده در رسانه ها از جمله نیویورک تایمز، وال استریت ژورنال، اکونومیست و فایننشال تایمز به نمایش درآمده است. او در بارسلونا زندگی می کند.