کتاب تئاتر زنده:تاریخ تئاتر مدرن

Living Theatre: A History of Theatre
از قرن نوزدهم تا قرن بیست و یکم
کد کتاب : 121112
مترجم :
شابک : 978-6222019990
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 470
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2003
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 18 اردیبهشت

معرفی کتاب تئاتر زنده:تاریخ تئاتر مدرن اثر ادوین ویلسون

کتاب «تئاتر زنده: تاریخ تئاتر مدرن» نوشته ادوین ویلسون، اثر پژوهشی جامعی در زمینه تاریخ تئاتر مدرن جهان است. این کتاب تاریخی با دید و روایتی تازه از تئاتر در گذر زمان نوشته شده و تنوع شیوه‌های مختلف تئاتر را در طول زمان، براساس دوره شکل‌گیری مورد بررسی‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی قرار می‌دهد. در واقع نویسنده در این کتاب به‌جای ارائه فهرستی از حقایق و ارقام تاریخی به خوانندگان، هر دوره تاریخی را از طریق کاوش در شرایط اجتماعی، سیاسی و اقتصادی روز مورد بررسی قرار داده و مطالعه‌ای واضح از تحولات تئاتر در آن دوره پیش‌روی مخاطب قرار می‌دهد.
ویلسون در «تئاتر زنده: تاریخ تئاتر مدرن» تنوع نمایش‌های جهان، از اواخر قرن نوزدهم میلادی تا به امروز را مورد بررسی قرار می‌دهد. این کتاب شامل چهار فصل است که فصل اول آن تحت عنوان «نمایش‌های مدرن» به بررسی تئاتر سنتی و چگونگی تبدیل آن به تئاتر مدرن با استفاده از نوآوری‌ها در تئاتر سنتی می‌پردازد. تئاترهای بررسی شده در این فصل شامل نمایش‌های سال‌های 1875 تا 1915 است. در این کتاب نمایشنامه‌هایی از نویسندگان معروفی مانند هنریک ایبسن، جورج برنارد شاو، آنتوان چخوف و آوگوست استریندبرگ مورد بررسی قرار گرفته است و شکل پرداختن به نمایشنامه‌ها به گونه‌ای که برای دانشجویان تئاتر در مقطع کارشناسی مناسب است.
همچنین علاوه‌بر تحلیل نمایشنامه‌ها در قرن نوزدهم، از کارگردانان مهم تئاتری چون کنستانتین استانیسلاوسکی و نقش آن‌ها در تحولات تئاتر مدرن نام‌برده‌ شده است. البته کتاب «تئاتر زنده: تاریخ تئاتر مدرن» فقط به نمایشنامه‌نویسان و کارگردان معتبر قرن نوزدهم اختصاص ندارد و در این میان، به نقش زنان در تاریخ تئاتر هم پرداخته‌شده و نویسنده به این پرسش که آیا سهم زنان در تاریخ تئاتر نادیده گرفته‌شده یا نه، پرداخته است. اما یکی از ویژگی‌های کتاب این است که در این پژوهش علاوه‌بر تاریخ تئاتر اروپا و آمریکا بررسی تاریخ تئاتر آسیا و خاورمیانه هم از موضوعات مهم «تئاتر زنده: تاریخ تئاتر مدرن» است.

کتاب تئاتر زنده:تاریخ تئاتر مدرن

ادوین ویلسون
ادوین ویلسون منتقد تئاتر وال استریت ژورنال از سال 1972 تا 1994 بود. نویسنده یا نویسنده مشترک چندین کتاب درسی پرکاربرد در مورد تئاتر به همراه آلوین گلدفارب، او سی سال در کالج هانتر و مرکز فارغ التحصیلان CUNY تدریس کرد. او رئیس حلقه منتقدان درام نیویورک و صندوق توسعه تئاتر، رئیس هیئت داوران درام جایزه پولیتزر و یکی از اعضای هیئت مدیره جایزه سوزان اسمیت بلکبرن و صندوق جان گلدن بوده است. او همچنین رمانی به نام قتل های حامی نوشته است.