کتاب ابی واربوگ؛ مورخ تصویر

Aby Warburg
معرفی کوتاه اندیشه و چند مفهوم کلیدی
کد کتاب : 127652
شابک : 978-6222671600
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 199
سال انتشار شمسی : 1402
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 18 اردیبهشت

معرفی کتاب ابی واربوگ؛ مورخ تصویر اثر ابی واربورگ

کتاب «ابی واربوگ؛ مورخ تصویر»، اثری ارزشمند در معرفی و تبیین اندیشه‌های این متفکر بزرگ آلمانی در حوزه‌ی تاریخ هنر و آیکونولوژی است. این کتاب شامل مجموعه مقالاتی است که در شش فصل به‌صورت یک کلیت، مخاطب را با زوایای مختلف تفکر واربوگ آشنا می‌سازد. نویسندگان کتاب تلاش کرده‌اند تا از‌طریق مقالات گوناگون، طرح کلی از آرای او، کلیدواژه‌های منظومه‌ی فکری‌اش و نسبت او با اندیشمندان دیگر را ترسیم کنند. به عبارت دیگر، این کتاب پیش‌درآمدی است بر اندیشه‌ی واربورگ است. یکی از ویژگی‌های برجسته کتاب، توجه به مفاهیم کلیدی واربوگ مانند «اطلس تصاویر»، «حیات بعدی» یا «Nachleben» و «پاتوس فرمل» می‌باشد. بررسی این مفاهیم برای درک عمیق‌تر اندیشه‌ی واربوگ ضروری است.
نکته‌ی جالب توجه دیگر، پرداختن به ارتباطات فکری واربوگ با متفکران دیگر مانند نیچه، فیشر، بنیامین و پانوفسکی است. این بخش می‌تواند دریچه‌ی جدیدی به تفکر واربوگ در سنت آیکونولوژی و رویکردهای نوین تاریخ هنر بگشاید.
از نقاط قوت کتاب می‌توان به تلاش نویسندگان برای ارائه‌ی یک ساختار منسجم از دستگاه فکری واربورگ اشاره کرد. آنها از طریق فصول مختلف، سعی در پوشش ابعاد گوناگون اندیشه این مورخ هنر داشته‌اند تا تصویری جامع ارائه دهند. علاوه‌بر آن، توجه به ریشه‌های فکری واربوگ در سنت رنسانس و فلورانس آن دوره، می‌تواند مخاطب را با زمینه‌های تاریخی شکل‌گیری اندیشه او نیز آشنا سازد.
در مجموع کتاب «ابی واربورگ؛ مورخ تصویر»، تلاشی ارزشمند برای پر کردن خلأ موجود در زمینه‌ی آشنایی با اندیشه‌ی این متفکر مهم است. این کتاب با رویکردی چندوجهی، مخاطب را با ابعاد مختلف تفکر واربورگ آشنا می‌سازد و می‌تواند راهگشای مطالعات بیشتر در‌خصوص آشنایی با او باشد.

کتاب ابی واربوگ؛ مورخ تصویر

ابی واربورگ
ابی موریتز واربورگ (به انگلیسی: Aby Moritz Warburg) (زاده ۱۳ ژوئن ۱۸۶۶ - درگذشته ۲۶ اکتبر ۱۹۲۹) مورخ هنر و نظریه‌پرداز فرهنگی آلمانی بود که کتابخانه‌ای خصوصی فرهنگforschunge Bibliothek Warburg (کتابخانه مطالعات فرهنگی) را تأسیس کرد. به موسسه واربورگ لندن. در مرکز تحقیقات او میراث جهان کلاسیک و انتقال بازنمایی کلاسیک در متنوع‌ترین حوزه‌های فرهنگ غرب تا رنسانس قرار داشت.