کتاب روانی

Filmguide to Psycho
یک فیلم، یک جهان 31
  • 15 % تخفیف
    89,000 | 75,650 تومان
  • موجود
  • انتشارات: خوب خوب
    نویسنده:
کد کتاب : 128132
مترجم :
شابک : 978-6226983204
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 136
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1973
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 13 اردیبهشت

معرفی کتاب روانی اثر جیمز نرمور

کتاب «روانی» سی‌ویکمین عنوان از مجموعه‌ی یک فیلم یک جهان است. «روانی» یا «Psycho» در زمان اکران واکنش‌های مختلفی را میان تماشاگران و منتقدان برانگیخت. عده‌ای نوآوری‌های خلاقانه‌ی آن را ستودند و عده‌ای دیگر حتی آن را ضعیف‌ترین فیلم کارنامه‌ی هنری هیچکاک دانستند. این واکنش‌های ضدونقیض اهمیت «روانی» را در هاله‌ای از ابهام فرو برد و در عین حال بر تمایز خلاقانه‌اش در فرم و شیوه‌ی روایتگری تاکید ورزید. جیمز نیرمور این کتاب را حدود پنجاه سال پیش و در زمانی نوشت که نه او و نه «روانی» جایگاه ستایش‌برانگیز کنونی را نداشت. به‌راستی امروزه‌روز کم‌تر کسی در اهمیت و تاثیر گسترده‌ی «روانی» بر سینما و فیلم‌های پس از خود شک دارد. اما در آن روزگار چنین تصوری مطرح نبود.
کتاب در پنج بخش کلی به همراه یک پیوست به شرح و تحلیل فیلم می‌پردازد و پس از ارائه‌ی خلاصه‌ای مختصر از وقایع و پیرنگ فیلم در آغاز، با نگاهی نسبتا کلی به هیچکاک و برخی تمهیدات سینمایی و مضامین فکری‌اش پیش می‌‌رود، روند تولید این فیلم را با استناد به گفته‌های هیچکاک بررسی می‌کند و در طولانی‌ترین بخش کتاب، به تحلیل همه‌جانبه‌ و صحنه به صحنه‌ی فیلم می‌پردازد. در پایان کتاب مقاله‌ای کوتاه از نویسنده نیز پیوست شده است که به بازسازی‌ گاس ون سنت از «روانی» می‌پردازد. این مقاله‌ی کوتاه به خوانندگان فرصت آشنایی با قلم پخته‌تر نویسنده و نظر متاخرش درباره‌ی این فیلم را به دست می‌دهد.
کتاب «روانی» دریچه‌ای تحلیلی به سوی فیلم مناقشه‌انگیز هیچکاک می‌گشاید و در راستای گسترش فهم بینندگان از ظرافت‌ها و اهمیت‌ آن می‌کوشد.

کتاب روانی

جیمز نرمور
جیمز نرمور، جیمز اوتیس نرمور، دانشمندی در زمینه ادبیات انگلیسی، سینما و دانشگاه در ایندیانا است. وی که اکنون بازنشسته است، عنوان های استاد ارتباطات و فرهنگ، انگلیسی و ادبیات تطبیقی ​​استادان دانشگاه بلومینگتون ایندیانا را حفظ می کند.نرمور کمک های زیادی به مطالعات فیلم در زمینه های نویسندگی، بازیگری، اقتباس و ژانر کرده است. از کتابهای منتشر شده وی می توان به "جهان بدون خود": ویرجینیا وولف و رمان ، فیلم راهنما برای روانشناسی ، دنیای جادویی اورسون ولز ، بازیگری در سینما ، فیلمهای وینسنته مینلی ،...